Du har den absolut sämsta motorn som finns på 850/x70, en motor som egentligen borde varit förbjuden att sätta i en så stor bil... Riktigt skamligt av volvo...
1.4l/mil i 120-130 och över 3k rpm, automat dessutom, ja det kan jag mycket väl se framför mig. Kanske något högt, men inte alarmerande högt.
varvtalet ser normalt ut dock. En 2.0a, som du har, varvar mer än storebröderna på 2.3/2.5l för att öht. orka ta sig frammåt. Min 2.0T5 är inget undantag, den varvar också mer än 2.3 T5orna... Den ligger också runt 3k rpm på 5an(manuell) i 120-130, och drar runt litern. Men då har jag över 100 hästar mer än dig så den sackar inte för minsta lilla gupp i vägen :p
Sen kan det vara så att bilen drar mer bränsle i den hastighet du höll, än någon annan relativt närliggande hastighet. Min t ex, drar mindre bränsle i 100km/h än i 90km/h. Detta då för att turbon börjar jobba precis där vid 90-sträcket, vilket ger en nervös karaktär på motorn. Vid 100 har den stabiliserat sig och jobbar optimalt. Nu har du såklart ingen turbo så så är ju inte fallet för dig, men som exempel bara...
Sen spelar ju ens egen körning STOR roll på förbrukningen. T ex så kan jag köra samma sträcka(i mitt fall, på den sträcka jag kör ofta, 90-väg mestadels av sträckan) på under 0.8l/milen, eller över 1l/mil. Allt beror på *hur* jag kör. Jag har testat flera gånger
I övrigt så är det väl en stor service bilen kanske behöver, lådan kanske behöver ny olja osv...
T ex när jag köpte min, så var det omöjligt att komma under 0.85l/mil(på samma sträcka).
Efter ordentlig service med ny olja, stift, rotor, fördelare, bränslefilter, och framförallt kamremsbyte(där jag då upptäckte att kammarna stod lite fel(vilket är extremt vanligt på dessa modeller då dom kräver extra jobb för att ställa helt rätt), rättställda kammar gjorde en markant skillnad på förbrukningen), kan jag nu köra sträckan på under 0.8l/mil.. Rekordet är 0.74l/mil, men gisses vad tråkigt det är att köra på ett sånt sätt ;)
TL;DR, du har en pinsamt svag motor i kombination med automat, som du dessutom körde rätt fort med, så 1.4l/mil är inte direkt förvånande. En stor service kan hjälpa, men några markanta förbättringar ska du nog inte räkna med.
Min rekommendation är att du börjar med att tänka över din körstil, om det finns något du skulle kunna göra bättre osv, innan du börjar riva med bilen efter fel som kanske inte ens existerar.