Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av catinsho
Igår så kom det bara lite spolarvätska på vindrutan när jag spolade, vilket jag trodde berodde på att allt hade fryst (-17 grader).

Idag hade jag bilen i varmgarage och upptäckte att när jag skulle spola, så går spolarmotorn, men spolarvätskan läcker ut någonstans kring behållaren. Tips?
av Arne
Åk till skroten och handla dig en "ny" behållare.
av catinsho
Känns som att det är en packning eller ventil som gett upp eftersom läckage bara kommer när man spolar, dvs under tryck. Ska kolla upp under eftermiddagen.
av lennart lundberg
Hej!

Ett tips innan du köper en ny behållare.
Det finns en backventil som sitter bakom vänster strålkastartorkare som brukar ge upp. Då rinner det ut spolarvätska vid spolning och det är kanske det du ser. Sitter även en backventil för spolningen uppe vid vindrutan som också ger upp ibland.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Om jag fattat saken rätt...så testade trådskaparen att spola rutan vid
-17°C. Vi leker med tanken att det sitter en is-plugg i någon ventil och vi försöker spola. Vätskan försöker ta den lättaste vägen ut, som kan vara att trycka bort en av slangarna!
Bild

Om någon av tryckventilerna skulle vara slut, så skulle antingen vindrutan eller strålkastarna få "lite" vätska på sig...
av catinsho
Jocke S, det är intet för intet du har skit under naglarna!!!!

Det var slangen från pumpen till första "korset" som hade släppt.
Efter några svordomar och sönderskavda händer sitter allt på plats igen.

Det är väl straffet för att man snålar med mängden koncentrerad spolarvätska! TRoligtvis hade det fryst och sedan släppt, vi får se.......

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]