NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag hade bilen (v50 d2 från 2012) på service och bad dom samtidigt kolla vad som var fel på min AC. Den kyler nästan inget när bilen är på tomgång eller när man kör långsamt. Vid farter över 50km/h kyler den bra.
Dom sa att magnetkopplingen behöver bytas så vi bokade in en tid.

Igår hämtade jag bilen precis innan stängning och de hade bytt kopplingen men sa att det fortfarande kyler dåligt för att bilen tror att det är kallt i kupén och att AC'n därför slår av. De ville byta en eller två sensorer tror jag. Jag hämtade i alla fall ut bilen och upptäckte att den beter sig exakt som innan. Bytet av kopplingen verkar alltså ha varit i onödan.
Hur mycket ska jag stå på mig? Ska jag ens behöva betala för bytet av kopplingen?
Verkstaden kikade på bilen igen och konstaterade att kylarfläkten är död. De påstår dock att magnetkopplingen ändå var ett nödvändigt byte eftersom den troligen tagit stryk av att kylarfläkten inte gått. Låter detta rimligt enligt er som kan något? Eller låter det som att de bytt fel del helt enkelt? Jag behöver veta om jag ska försöka få tillbaka pengar eller inte.
Den nya felsökningen gjorde de dock utan extra kostnad.

En fråga till. Bör jag ha AC'n avstängd för att den nya magnetkopplingen inte ska gå sönder? AC'n kyler bra om man har lite fart på bilen så den är ändå användbar nu i sommarvärmen...
Fläktbytet är inbokat om knappt två veckor.
Nu är jag ingen expert på magnetkopplingar men något i mig säger att det är föga troligt att den skulle paja av detta. Ring exempelvis Aircondcenter i Stockholm och fråga? När jag nyttjade deras tjänster för många år sedan var jag mycket nöjd så åtminstone då verkade de veta vad de sysslar med.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]