Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baloo82
Hejsan!!
Det e så att jag har en fundering ang. min växlellåda.
När jag startar på morgon, kvittar om det är + el - så är det väldigt svårt att få i speciellt backen. Det är rätt trögt att få in dom andra. Efter att "kört" runt i 1-5:an så kan jag lägga i backen. Sen är det inga problem om jag skulle behöva lägga i backen efter jag har börjat rulla. Någon som har nåt tips om vad det kan var??
Ps. urtrampningslagret hat knackat några månader, nåt som har med det att göra??Ds.

Tack på förhand // Björn. Volvo S40 2,0T -99 (9000mil)
av azzo
Jag har v40 -98 2.0 och på den var det några plastbustningar på växellänksarmen. Vanligt fel ca 400 pix på rejmes.
av TomZaj
kostar ca 100:- att fixa själv då är materialet och hyra för GDS hall inräknat. Tar 10-30 minuter att fixa, blir knappt skitig.

// Tommy
av Rikard
Hej,

Jag har samma problem. Dock när man ringer till Bilia ( 3st ) vet det inte riktigt vad jag talar om. Är det Driv axel tätningen?
av halling_sjo
Tror också att det är plastbussningarna.Vanligt på v 40.
Har haft samma problem. Bytte bussningarna och sedan
funkade backen perfekt. Hos bilia sa de att de sålde rätt
många bussningar i månaden
av Rikard
Är det någon som vet den riktiga benämningen på dessa "bussningar" eller art nr?
av mr-bear
någon som har någon typ av gds-instruktion (gärna med bilder)på detta fixet? Jag har kollay Haynes men där finns inte någon riktigt bra information
av PJ
Det är inte samma växellåda i 2,0 och 2,0T. T4 och 2,0T har samma låda som tex gamla v70 medan de andra har en helt annan låda
av Rikard
Hej igen,

Det skulle uppskattas om det fanns någon bild eller en bättre beskrivning på vad man bör byta och har det sitter.

Underbar med ett forum som detta.

Jag har en V40 -99 2.0T
av Rikard
Hej
Jag lyckas inte lista ut vilken bussning det är. Står detta beskrivet i Haynes handboken?
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]