NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan. Tänkte fråga om där finns några andra som kanske har fått samma problem med sin bil och om jag får ta och bita i det sura äpplet (och betala verkstan) eller inte.

Jag har problem med en Volvo V50 1,6D DRIVe ifrån 2009 där, när den körs så dör den bara helt plötsligt och jag får feltexten "Anti-Sladd, Serv. erfodras."

Har haft den inne på Bildeve två gånger, där den första gången var bara en snabb service och vi fick bilen tillbaks. Dock inom en halv månads tid så hände exakt samma sak igen och bilen var åter igen inne på service. Teknikern sa då att någon givare skulle bytas och skulle kosta runt 12000kr att fixa.

Har kollat lite över allt men inte sett inlägg som verkar stämma överens med vad jag har för problem. (PS: det är inte Xenon ljus i bilen :P)

Edit 1: Glömde nämna att när bilen står på tomgång ett tag så börjar den skaka och sedan dö emellanåt.
Tomgångsproblemet har inte med "anti-sladd" att göra. Du bör ha två skilda problem.
Du bör ta hjälp av någon med diagnosutrustning för att komma mad felkoder för att närmare kunna säga vad som felar.

Jag känner inte till några "givare" som har med ABS att göra som kostar runt 12000 att byta. Det kan absolut finnas men min gissning går mot att det var något mer.

Återkom med felkoder (även för ABS) så finns det säkert någon här som kan hjälpa dig tyda dessa.

MVH
Den givare som kostar 12000kr går egentligen inte att byta då den sitter inuti hydaulikenheten för ABS / Antisladd. Det problemet finns även hos andra biltillverkare och orsakar antisladd felet, har för mig det är Bosch som tillverkar enheten

Det som kan vara värt att prova i det här fallet är rengöring av alla kontakter vid CEM under handskfacket. Ett av de typiska symptom man får vid oxiderade kontakter är just antisladd larmet.

Läs gärna alla kommentarer till detta YT klipp, det är många som fått sina problem lösta "Traction control " = antisladd , kunde dock inte se nåt om dålig tomgång, däremot de som motorn stannar för.

Tomgången kan däremot bero på något annat, ev nåt spjäll vid insuget , skit i bränslefiltret ( borde väl iofs påverka driften också)
Anti-sladd är det enda larmet vi får. Antispinn lampan lyser dock inte. Bilen är trögstartad men om man låter den stå en stund så går den igång igen.
Ibland när man släpper gasen så dör den.

Vi provade titta till cem kontakterna men d3t hjälpte inte.

Putte: det var just den givaren som Bildeve troligen trodde var fel.
En kompis med en V50 av 2008 års modell fick också felmeddelandet "Anti-Sladd, Serv. erfodras." och på hennes bil blev det till att byta hydraulikenheten till ABS/Antisladd. Felet konstaterades på Volvoverkstad som vill ha runt 12 000:- för att byta den. Hon fick tag i en begagnad men den gick ändå på 8 000:-. Bytet fixade hennes far som är bilmekaniker (men inte på Volvo).
Nästa elbil från Volvo?

Håller med, tycker designen ändå[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]