NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Har haft 79328 andra inlägg om mina problem.

Bilen går klockrent att köra. Ingen tvekan på gas eller liknande.

Men sen när man har tänkt att starta bilen så är det inte lika kul.

Ibland händer detta. Inte alltid men ofta.
Finns inga felkoder i vida just nu som kan ha med detta att göra.

Länk till Youtube hur bilen beter sig.

20190407_200911.jpg
20190407_200911.jpg (5.02 MiB) Visad 1095 gånger
av dieselputte
Du har larm om låga spänningar till några styrenheter, det kan man få om startmotorn är dålig (och givetvis batteriet) .

Nu har ju du bensinare, men det är en hel del som blivit av med startproblem efter byte av startmotor som låtit frisk, men som tagit på tok för mycket ström så styrenheter gått in i "felläge" . Jag kan dock inte påminna mig ha läst om nåt sådant fall i kombination med bensinmotor, men det kan ju vara orsaken. En diesel har ju sånt motstånd pga den höga kompressionen så det kanske är kraftigare startmotorer på dieslar ?

Provat göra rent alla kontakter vid CEM under handskfacket ? Det har ju hjälpt en del.

Denna hade iaf fel på startmotorn T5a viewtopic.php?f=31&t=135268&p=1177870&h ... r#p1177711 dock lite oklart om startmotorn gick öht innan han vred tillbaka nyckeln för omtag. Felen i startmotorn brukar vara kraftiga överslag , finns nån video på YT som visar det fyrverkeri som blir.
av Jonas_latt
Glömde att skriva men startmotorn är bytt och batteriet är bytt.

Felkoderna sätts ibland när jag har fått köra så länga på starten så batteriet börjar ta slut då.

Tvätta cem har jag inte hört talas om. Menar du där säkringarna sitter. Vanligt?
av Jonas_latt
Cem tvättat med elektronik sprej och luft tryck hjälpte inte.

Lite ny info. Stiften e blöta med bensin när jag försöker starta. Så bensin får den.

Men om jag gör tex ett kompprov så går mätaren upp till 4 bar. När bilen börjar puffa så hoppar mätaren upp till 8 bar direkt.

Mina tankar : Det känns som att bilen får för lite ström vid start. Och räcker inte till för att starta. Mitt i allt börjar den puffa och då får den upp bar och mer gnista. Och allt e kalas.

Startmotor är bytt batteriet är bytt. Dock till begagnade saker fast testade med garanti.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]