Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Yes som rubriken lyder så har jag en XC60 T5 2018 som gått ca 1500 mil som misständer på 2a, 3e och 4e cylindrarna de första 10-20 sekunderna efter start samt att det återkommer oregelbundet även vid körning.. Tydligen är timingen på misständningen så liten så bilen registrerar det inte utan teknikern hörde det direkt när han startade den och läste av parametrarna i datorn för se misständningen.

Saken hör väl till att bilen har haft detta problem sedan jag hämtade ut den för 1 år sedan, den har interimistiskt varit svårtstartad och haft bilen inne för detta 2 gånger men de har inte hittar något fel förens nu.

Hur som helst så har bilen nu varit på verkstaden i över 1 vecka där de bytt tändstiften, tändspolarna och alla insprutare utan resultat. Teknikerna har kollat alla tänkbara scenarion som de kan komma på men börjar gå bet så min fråga vad gör man? Jag har givetvis en hyrbil med fria mil så går väl inte direkt någon nöd på mig ännu men känns inte som ett så roligt fel att ha i bilen beroende vad som är felet och vad åtgärden blir, kan man lita på den framöver eller vad gör man? Ska man försöka få till förlängd garanti?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Den åtgärden jag hade gått på stavas: Återköp
Är den privatägd och du avser att behålla den i flera år till? Man vet ju inte om det eskalerar i takt med miltalen, sen på försäkringar blir det dessutom självrisker.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
fjohan82 skrev:Den åtgärden jag hade gått på stavas: Återköp
Är den privatägd och du avser att behålla den i flera år till? Man vet ju inte om det eskalerar i takt med miltalen, sen på försäkringar blir det dessutom självrisker.
Privatköp, ja och tanken var ju givetvis att behålla bilen 5-6 år tills något mer vettigt kommer ut på hybrid marknaden.

Verkstadschefen ringde mig nu på fm och det talas redan lite lätt om ett återköp då för många parametrar helt enkelt inte går ihop. Nästa steg nu blir rapport till Volvo som ska svara med tänkbar åtgärd samt utvärdering av åtgärden och löses det inte på den vägen så blir nästa steg platsbesök av tekniker från fabriken som gör ett sista försök att lösa problemet alternativt utdömning av bilen.. Vilken sorglig soppa, gillar verkligen bilen suck.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
HitTheRoadJack skrev:Trasig kabel?

V90 går på 3-cyl...
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t
Ja kan vara en trolig orsak men känns underligt när det är 3 av 4 cylindrar som misständer, är inte motorkunnig men för mig låter det väldigt suspekt att den just misständer på 3 cylindrar vilket talar lite emot kabelhaveri.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Volvordesign89 skrev: tis 26 mar 2019, 11:29
fjohan82 skrev:Den åtgärden jag hade gått på stavas: Återköp
Privatköp, ja och tanken var ju givetvis att behålla bilen 5-6 år tills något mer vettigt kommer ut på hybrid marknaden.

Verkstadschefen ringde mig nu på fm och det talas redan lite lätt om ett återköp då för många parametrar helt enkelt inte går ihop. Nästa steg nu blir rapport till Volvo som ska svara med tänkbar åtgärd samt utvärdering av åtgärden och löses det inte på den vägen så blir nästa steg platsbesök av tekniker från fabriken som gör ett sista försök att lösa problemet alternativt utdömning av bilen.. Vilken sorglig soppa, gillar verkligen bilen suck.
Bra att dom själva har tänkt tanken om återköp.
För man byter väl inte ut motorn i bilen mot en komplett ny...?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
[/quote]
Bra att dom själva har tänkt tanken om återköp.
För man byter väl inte ut motorn i bilen mot en komplett ny...?[/quote]

Absolut, otroligt trevlig och förstående verkstadschef som verkligen förstod min huvudvärk så det känns skönt att det inte bara sopas under mattan.

Som jag förstod, nej! Bilen är alldeles för ny/för få mil för att göra ett motorbyte som jag förstod det.
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]