Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945Turbo
Hur låter det om man har en ventil som läcker?
Har börjat få ett pulserande ljud som blir värre när jag gasar. Misstänkte först läckage någonstans vid grenröret men såg inget. Kollade ventilspelet och det var väldigt litet spel på en ventil.
Jag har inte gjort något kompressionsprov ännu.
Räcker det med att justera ventilspelet eller är det bara till att lyfta toppen nu när jag kört en stund med vad jag misstänker är ventilläckage?
av nofear745
Ta o lyft av toppen, har den läckt så måste det bero på något, kanske bränt ventil lr säte.
Användarvisningsbild
av Sparkz
En läckande ventil låter inget i sig. Det kan märkas på ojämn tomgång om det är en insugsventil eller på HC-halten om det är en avgasventil.
Som du beskriver ljudet låter det rätt mycket som grenrörspackning. Trångt på en turbo, men starta med kall motor så du kan känna med handen om det pyser innan det blir för varmt. Lampa och spegel är också bra.

Lyft inte toppen innan du har konstaterat ett fel.
av 945Turbo
Tackar för tipset.
Har kollat runt grenröret förut men inte sett eller känt något spår av läkage men då har inte motorn varit helt kall.
Nu startade jag motorn och kollade direkt, då såg jag lite kondens komma ut mellan grenrör och turbo.
Det blir till att köpa ny packning på måndag.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Finns ingen packning där...
Det du kan göra är att ta loss turbon och se till att ytorna är rena. Ev. *lite* avgaspasta mellan. Men var försiktig, du vill inte att en klump avgaspasta ska lossa och ramla in i turbinhjulet när det snurrar för fullt.

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]