Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Efter besikting måste höger yttre styrled bytas.
Efter att den bytts vibrerar bilen när man kör. Vibrationenrna ökar upp till 80km/t och minskar när man kommer över 80. När det vibrerar
låter det i bilen också. Det verkar som vibrationer och ljud kommer från den sida som leden byttes på.

Det hör till saken att bilen ramlade av domkraften när hjulet var demonterat. Den ramlade ner på ett hjul som låg under som skydd.
Inget av framvagnen nådde marken, möjligtvis med undantag av
bromsskivan, vet dock ej säkert.

När ett hjullager är kass låter det nästan samma hela tiden utan när man svänger åt "rätt håll" då ljudet minskar. I detta fall låter det samma hur man än svänger.

Kan det vara hjulinställningen som är fel trots noggran mätning innan
montering?
Användarvisningsbild
av greeeken
Har du gjort en 4 ljus inställning.
Det måste ju göras när man byter styrled.
Sen kan det ju vara så att eftersom höger sidan är den nya så kanske den är i bättre skick än den vänstra?
Tror inte det har nått att göra me den lilla insidenten som du hade.
av linnar
greeeken skrev:Har du gjort en 4 ljus inställning.
Sen kan det ju vara så att eftersom höger sidan är den nya så kanske den är i bättre skick än den vänstra?
Hjulinställning är inte gjord!

Den andra är det också lite glapp i.
Besiktningen lät det vara eftersom det inte var så mycket.

Kan vibrationerna uppkomma pga att den ena är bättre än den andra?
Kan det bero på att hjulinställning inte är gjord efter bytet?
Eller kan det vara en kombination av de båda?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det var inte så att bilen ramlade ner på det hjul som nu sitter monterat? Jag gissar på obalans i hjulet, antagligen pga av sammanstötningen.

/Martin
av linnar
MartinS skrev:Det var inte så att bilen ramlade ner på det hjul som nu sitter monterat? Jag gissar på obalans i hjulet, antagligen pga av sammanstötningen.
/Martin
Bra idé!
Jovist var det det!

Skall be min son att kolla hjulet. Tur att det var en gammal plåtfälg.
Användarvisningsbild
av Brainy
greeeken skrev:Har du gjort en 4 ljus inställning.
Varför ställa bakhjulen när du bara ändrat något på framhjulen? sen kan jag hålla med om att det är lika bra att lägga ut det lilla påslaget för att få det gjort om man haft bilen ett tag "bara för att".

Däremot så gör inte en felaktigt inställd framvagn att du får vibrationer. Jag lyckades med att sopa av vägen i Januari och fick groteska slag i framvagnen efteråt. På motorväg så vred sig ratten c.a 2cm fram och tillbaka om jag inte höll i den hårt.

Tog för givet att det var framvagnsinställningen som gått åt pipan och jag kunde även se med blotta ögat att den inte var helt hundra så jag bokade tid för detta och lämnade in den. När jag hämtade ut den så fick jag veta att den hade varit rejält fel och att de nu ställt in hjulen rätt (även ett fjäderben hade tagit för mycket stryk) men att jag lär ha groteska vibrationer i den så länge jag inte byter ut framfälgarna som fått rejäla skador. Jag sa då att jag trodde detta berott på att framvagnsinställningen slagit sig och fick då svaret att hur felaktigt framvagnen är inställd så ger det inte den vibrationer i framvagnen.
MartinS skrev:Det var inte så att bilen ramlade ner på det hjul som nu sitter monterat? Jag gissar på obalans i hjulet, antagligen pga av sammanstötningen.

/Martin
Det skulle även jag tro är problemet. Tänk på att inte köra allt för mycket med detta hjul innan det är fixat då du bla riskerar att nöta ut hjullager i förtid.

/Anders
av linnar
Bilen ägdes av mig tills den gått 20 000 mil, därefter har min son
tagit över den.
Under hela denna tid till dags dato har inget annat än höger yttre
styrled bytts.
K-stagen behöver bytas sedan en tid men är inte bytta. Otroligt
bra hållbarhet måste jag säga.

Under två vintrar körde jag med en fälg som inte var rak. Det dunsade
till varje hjulvarv. Trodde först att det var ett däck som inte var riktigt ok
eftersom däckhandlarn sålde dom billigt och sade något om det.
Men när jag bytte till nya däck fortsatte dunkandet. Vid farter över
70-80 vibrerade det. Körde så i minst 3000mil. Hjullagren höll för
det och gick och går fortfarande utan problem.

Vad det gäller hjulinställningen skadar det faktiskt inte att att göra en fyrhjulsinställning då bilen gått så många mil.

Tack för tipsen mm.
Jag återkommer när vibrationsfrågan löst sig.

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]