NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger, går det att ha 15"-fälg ihop med 300 mm bromsskiva? Eller behöver man ner på 280 mm bromsskiva för att det ska passa?

Jag beställde nya fälgar och går från 17" till 15" och kom på lite försent att det kanske riskerar att bli för tight. Jag ska ändå byta bromsarna också, så det vore bra att veta innan jag får fälgarna om jag ska köpa 280 mm eller köra på de 300 mm som jag beställt sen tidigare.
Oket sitter längre ut än skivan, så om du sätter en bromsskiva som är 280/300mm har ingen betydelse.
(om du inte ska byta ok-hållare och såna grejer också för att få in oket mer, då kan det kanske va annat med passformen ihop med 15"?)
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på just den här modellen men spontant så säger jag att 15" passar inte om du bara byter skiva iom att på ex V70N så är det oftast bara icke turbobilarna som 15" passar på iom att dom har mindre bromsar avsedda för att 15" ska kunna passa.
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]