NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har haft problem en längre tid med att bilen varnar för "Försämrad motorprestanda". Detta sker dock inte regelbundet utan sporadiskt och inte vid kallstart utan oftast när man kört en stund. Jag märker heller inte av någon försämrad motorprestanda.
Då jag har vida har jag läst ut att felet är "ECM-6620 Glödstiftsreglering. Felaktig signal"
Felorsak:
-Kortslutning på kabel
-Kortslutning glödstift
-Skadat glödstiftsrelä

Har mätt upp spänningen till stiften och där är allt okej vid glödning (under mättillfället vill det säga).
Men när jag mäter upp motståndet i glödstiften som ska ligga på 0,5-5 Ohm enligt instruktioner har jag mätverderna 273kΩ, 68kΩ, 4kΩ, och fjärde stiftet har jag ingen kontackt alls. Jag anser att dessa mätvärden inte kan stämma, för i så fall är alla 4 glödstiften trasiga utan att bilen ger kontinuerligt larm eller är svårstartad!? Har förvisso inte provat att starta när det varit jättekallt ute men skulle bilen starta utan fungerande glödstift vid -5 eller kallare? Mätningen har utförts med en digital Fluke multimeter men funderar på om man borde mäta med en gammal analog multimeter då dessa fungerar lite annorlunda vi Ohmmätning?
Har även haft isär kontacktstycket på baksidan av motorn utan att se något anmärkningsvärt, och kollat på reläet som sitter i motorns säkringslåda. Kan inte se att det skulle vara något fel på det, men går förvisso inte att mäta upp på plats så jag överväger att byta det bara för att testa.

Så vad tror folk är det fel på alla 4 glödstift eller har jag glapp i någon kabel/relä/glödstift/kontacktstycke och kan isf glatt köra vidare till jag får ett kontinuerligt avbrott som går att mäta? Har ingen lust att byta glödstiften i onödan då detta tydligen kan vara en ganska riskabel operation och att det kostar pengar förstås!
Okej tack, och detta tror ni även om larmet bara är sporadiskt och inte vid själva starttillfället?
Om jag ska test om dom blir varma, menar du att jag ska ta ut dom ur blocket först då? Ät just det momentet jag är lite oroligför då jag hört att dom lätt går av, vilket medföra en väldig massa extraarbete. Stiften i sig är inte så blodigt dyra men jobbet att få ut dom kan bli det.
Återkommande värmeproblem

Jag köpte min S60 T5 2015 för ca. 1 &ari[…]

Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]

Värme Cirkulation

Hej Har en Volvo v70 D5204T3 2013 Har bytt termos[…]

Förr fanns det många olika hokus pokus […]