Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kvist86
skulle höra med någon som vet hur stora fälgar ja kan ha på en 945 turbo 98 med sänkningsats runt om som sänker cirka 35mm. skulle vilja ha typ 17 titan eller något. hur stora spacers behöver ja fram res bak. kan man använda orginal hjulbultarna? någon som e speciallist på detta?
av ripter85
Du kan sätta på upp till 19" med 225/35(30)/19.
För optimal väghållning bör du spacra 5mm mer på varje sida om du monterar bredare däck då spårvidden är 10mm smalare gentemot fram
och du förhindar risk för att bilen ska "spåra" på sämre vägar.Monterar du t.ex. v70 fälg rekommenderar jag 18mm spacer fram på varje sida
och 23mm bak på varje sida.
Risk finns att du får kapa lite i pinnbultarna om det inte finns urfrästa gropar som utstickande pinnbult får plats i vid användande av spacers.

Bifogar lite info från internet med bild om det hjälper=)

Offset/Inpressning (ET):

Offset är distansen från fälgens anläggningsyta till mitten av fälgen. Offset kan vara av tre olika typer.

Noll offset: Anläggningsytan är jämt med mitten av fälgen.

Positivt offset: Anläggningsytan är mer mot framsidan av fälgen. Positiv kompenserad fälg är vanligt förkommande på framhjulsdrivna bilar och nyare bakhjuldrivna bilar.

Negativ offset: Anläggningsytan är mer mot insidan av fälgen, fälgar med bred kant är typiskt för en negativ offset.

Om offset på fälgen inte är rätt för bilen kan köregenkaperna påverkas avsevärt. När bredden på fälgen förändras så förändras även offset. Om offset skulle vara detsamma när man väljer en bredare fälg, skulle den pålagda bredden delas lika på inner och yttersida För de flesta bilar blir inte det korrekt och det kan i sin tur medföra problem. Därför är det extra viktigt att du vänder dig till en kunnig verkstad när du köper bredare fälgar.

Bild
av kvist86
okej. men om ja ska v70 eller 850 17" fälgar ska ja spacra 18 fram och 23 bak? ska ja byta mot längre pinnbultar då? eller man behöver kanske inte spacra så mycket me 17 fälgar? hur breda kan man ha om man har 17"
av ripter85
kvist86 skrev:okej. men om ja ska v70 eller 850 17" fälgar ska ja spacra 18 fram och 23 bak? ska ja byta mot längre pinnbultar då? eller man behöver kanske inte spacra så mycket me 17 fälgar? hur breda kan man ha om man har 17"
kör 225:or både fram och bak. de e inga problem.18mm fram o 23mm bak.
Du måste troligtvis snitta av originalpinbultarna en aning eftewrsom dom kommer sticka ut utanför spacern när du monterar den. du ser vad jag menar när du provmonterar.
av kvist86
okej, ja fattar. var kan ja köpa spacers?

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]

Xenonljus xc60

Jag har precis bytt xenonljus på min Volvo x[…]