NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag överväger att köpa en V50 d3 Classic automat -2012 som rullat ca 13000 mil (har dieselvärmare), men kan skrämmande lite om denna modell. Vet inte ens om det är planerat byte av partikelfilter (tror inte det) eller mil för kamremsbyte (10år/21000mil?).
Äldre V50 hade ju en hel del problem med bla elfel och käkade hjullager, men var de sista modellerna bättre?
Alla tips och råd är mer än välkomna!
Den slipper man byte av partikelfilter ja

Kamrem är väl 18 000 mil eller 10 år?

Kondensorn är ju utsatt så se till att ac fungerar felfritt

Vet i tusan om jag håller med om hjullagren, hade en V50 MY06 fram till 16 000 mil och det vart inga överraskningar på lagren där i alla fall men visst jämför man med dyrare bilar vilket de flesta som klagat gjort så ja då är det oftare. Elfelet jag fick var det klassiska korrisrion kontakt mellan vänster dörr och a-stolpe, det var vanligare på de första årsmodellerna

Den bilen rullar ännu på bra i släkten sedan de fick köpa den 2016
Elfelen var som sagt ett problem främst på de tidiga årgångarna men det avhjälpte Volvo med bättre kontaktstycken på de senare. Generatorer har väl varit lite av en sjuka och då främst de av märket Denso. Dieselvärmarna kan också ställa till en hel del problem så den bör du prova både timerstart och direktstart på. Hjullagren verkar variera från bil till bil.
Sedan är det ju givetvis en fråga om vilket pris de begär för bilen du är intresserad av.
Tack för hjälpen!
Problem med värmaren har jag inte tidigare hört talas om. Ska kolla den!
Fullutrustad för en 2012. Sommar- och vinterdäck på lättmetall (märkesdäck). Dock ej tonade rutor... 13400 mil. 88000kr privat.
Låter rimligt i mina öron, men jag är kanske fel ute?
/kardan
Kardan79 skrev: sön 25 nov 2018, 16:02 Tack för hjälpen!
Problem med värmaren har jag inte tidigare hört talas om. Ska kolla den!
Fullutrustad för en 2012. Sommar- och vinterdäck på lättmetall (märkesdäck). Dock ej tonade rutor... 13400 mil. 88000kr privat.
Låter rimligt i mina öron, men jag är kanske fel ute?
/kardan
Låter väl rimligt. Den ska vara en bit billigare än motsvarande V70 med samma motor eftersom den kostade mindre ny. V50 D3 är rätt ovanlig, finns klart fler V70 med samma motor. Motorn är beprövad och V50 är en bättre bil än sitt rykte. Mycket struntprat kring modellen, gärna då från folk som minsann "åker riktig Volvo och inte sån där Ford". Det finns absolut gemensamma delar med Ford i bilen men de blir inte dåliga för det. ACn kompressorn är klantigt placerad men det har inte med själva komponenten att göra. I övrigt är de flesta felen lösta på en så sen årsmodell.
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]