- tor 08 feb 2007, 10:50
#86824
För en tid sen började tomgången på min 854 SE -94 att pulsera vid fuktig väderlek. Jag lämnade in den hos Volvo som bytte tomgångsmotor.
Efter detta försvann pulserandet, men istället har tomgången en tendens att hänga sig: För det mesta är tomgången stabil på 800 rpm men ofta när man kopplar ur vid ett varv högre än 1300 så hänger sig tomgången vid 1300 rpm och ligger snällt kvar där.
Jag återvände förstås till Volvo som till min stora förvåning inte kan fixa detta! Dom har satt i flera olika tomgångsmotorer, alla med samma resultat. Två killar har kollat på den och säger att dom provat allt (vad det nu betyder).
Det konstiga är att fenomenet inte fanns där innan den gamla tomgångsmotorn havererade.
Nån som känner igen detta eller har några funderingar? Tacksam - problemet är inte jättestort men likväl irriterande!
Efter detta försvann pulserandet, men istället har tomgången en tendens att hänga sig: För det mesta är tomgången stabil på 800 rpm men ofta när man kopplar ur vid ett varv högre än 1300 så hänger sig tomgången vid 1300 rpm och ligger snällt kvar där.
Jag återvände förstås till Volvo som till min stora förvåning inte kan fixa detta! Dom har satt i flera olika tomgångsmotorer, alla med samma resultat. Två killar har kollat på den och säger att dom provat allt (vad det nu betyder).
Det konstiga är att fenomenet inte fanns där innan den gamla tomgångsmotorn havererade.
Nån som känner igen detta eller har några funderingar? Tacksam - problemet är inte jättestort men likväl irriterande!