Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av reine
hej har en 745 88 som inte vill starta har byt fördelare rotor kablar tändstift båda pumparna den i tank den underbilen
bränslerelä detta hände körde med bilen den gick som vanligt parkerade bilen stog i en kvart när jag sen skulle köra så ville den inte starta
av reine
har kollat jorden både vid motorfästet+fördelan dom satt som dom skulle
inte lösa eller något
spridare vet ej om dom öppnar som dom skall
när man tar bort den blå kontakten till tempsensorn som sitter i toppen under insuget så går bilen på tongång när du trycker till baka den bilen tvärdör????
Användarvisningsbild
av Caffis
Det ska låta "Tic tick Tick Tick Tick Tick" (beroende på hur länge du lysnar förstås) om du tar en lång mejsel o håller mot spridaren o örat. Akta frillan bara så att du inte blir trimmad :D Tipps Mät termogivaren,har för mig att det ska finnas värden i någon tråd här :roll:
av reine
spridarna ok har provat med tre olika kompleta insugningsrör dom lät lika
tic tic tic osv har inte hittat något värden på tempsensorn
:(
Användarvisningsbild
av Caffis
Jag och el är nog inte den bästa kombi... men det finns säkert någon som kan det här 100 gånger bättre. Men Anslut en ohm meter mellan 2 och jord värdet varierar beroende på hur varm motorn är, men skall ligga mellan från ca 100 (-20 celcius) till 20000(120 grader) vad blir det 20kg ohm eller??? Det ska i alla fall inte bli 1 inge bra Man skulle ha hängt med lite mera skolan istället för att kolla in brudarna så hade jag kunna gett dig ett bätre svar :oops:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Caffis har rätt, men jag utvecklar lite:
Skruva loss styrenheten. Lossa en liten stjärnskruv och ta loss kåpan över kontaktstycket så ser du siffrorna. Pilla bort "kammarna" på sidorna så kommer du åt att mäta med styrenheten inkopplad om det skulle bli aktuellt, men nu ska den och batteriet vara urkopplade.

5, 11 och 25 är jord. Ska vara under 1 Ohm mätt mot plåten eller minuskabeln till batteriet. De går till jordpunkterna på insuget, via grått 8-poligt kontaktstycke mellan motorhärvan och karossen.

2: Tempgivare. Varm motor ner mot 100 Ohm, 10-20º = 3000-4000 Ohm mot jord.
av uffejl
Hej! ett tips!!!!! kolla ett svart relä som på expansionskärlet!!!!! jag hade en 740 med B230F som inte startade och fick alla möjliga och omöjiga tips och bytte hallgivaren i fördelaren men bilen gick ej igång, sen om sidor så kollade jag och fick se att jag hade bränsle fram till insuget, gnistor på stiften, kollade alla lösa kablar och fick se att en kontakt var lös på relät vid expansionskärlet trykte dit kontakten och bilen startade. Relät heter radioavstörningsrelä och blokerar på något vis spridarna. Mvh från ulf.
av reine
hej har byt det svart relät som sitter på expansionskärlet
den vill bara gå på tongång sen när man försöker gasa tvär dör den :(
av erikeriksson
Hej, vad händer om mikrobrytaren vid gasspjället är trasigt, kanske långsökt men ändå??

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]