Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 D4 Vea aut som i dagsläget passerat 9300 mil. Åker ca 3000mil om året och byter olja var 1500:e mil så blir 2 byten per år. Har aldrig behövt fylla på olja mellan service så den drar väldigt lite olja.

Hur som helst så undrar jag vad man får för symptom om ventilerna i toppen börjar sota igen? Bilen har ryckt till nångång ibland vid jämn gas på tex landsväg. Idag när jag körde i jämn fart ca 35km/h så gunga den fram i några sekunder.
Har haft strul med EGR och tempgivaren i insuget när den hade gått 4500 mil nånting, EGR gicks igenom, kylaren till den byttes då den var igensatt samt tempgivare i insug byttes då den sotat igen helt.
Brukar nu göra rent givaren i insuget med 3-400 mil intervall för att den blir ganska sotig och kladdig.
Sist jag gjorde rent givaren tog jag en liten mejsel och skrapade på insidan av insuget för att se hur mycket sot som sitter där och det är ett ganska skapligt lager med sot i insuget så kan tänka mig att toppen kan vara ganska sotig...
Är det normalt att diesel sotar i insuget så jävligt eller är det dags att agera?

Ska tilläggas att jag tycker den är liiite törstig även om jag kör med 20" fälgar, ligger på 0.67-0.69 i snitt blandad körning men mestadels landsväg, och jag är ingen "fartdåre" på nått sätt så det är lugn körning.
Vill ju inte gärna stå där om 2-3 år när motorgarantin är borta och den kanske rasar :-/
Du kommer aldrig ifrån att tryckgivaren i insuget sotar igen, att egr ställer till problem i spjällhus och insug. Kladdigt värre. Frågan är bara hur kladdigt det kan bli där inne innan det börjar spöka. Att rengöra givaren är lätt och egr, lite värre, men resten är mera bökigt.
Jag kör 8mil enkel väg med min VEA diesel. Ser ut som tusan rätt ofta. Gått 13K nu och jag skruvar på.. Men om du gör motorn olaglig och minskar egr rörer till insuget, då sotar det iaf mindre. Minska tills givaren fattar att du manipulerar. Jävla skit det här med egr. Adblue är nog en bättre lösning och sälja.
Hur gör ni rent egr, går det att förklara?
Jag hade också uppskattat en " hur rengöra egr-systemet VEA- för dummies".
Jag har ju bytt avgaskylaren/egr då den gått läck och tryckt ut avgaser i kylvätskan. Min har gått över 12000mil och det var i stort sett ingen sot i varken egr eller avgaskylaren. Det var torrt och bara tunnt pulver.
Gammal tråd såg jag men hittade när surfade på EGR D4. Ja sicket skit detta är.... EN sak som verkar vara bra är att "motionera" egr ventilen med en OBD Dator. D.v.s. Att köra fulla utslag till öppen och stängd några ggr då och då men vet ej exakt vilka OBD system som klarar denna aktivering. (givetvis VIDAn) Sedan att då ta bort tempgivaren i insuget och rengöra givaren. Undrar om det kan vara smart även ta en dammsugare i hålet samtidigt?? Jag vet att volvo nyligen gjort någon typ av ny programvara för just detta problem. Var gratis på min V60 D4 -15. Undrar just vad detta kan ändra??
LeifA skrev: tis 13 nov 2018, 23:35 Jag har ju bytt avgaskylaren/egr då den gått läck och tryckt ut avgaser i kylvätskan. Min har gått över 12000mil och det var i stort sett ingen sot i varken egr eller avgaskylaren. Det var torrt och bara tunnt pulver.
Var brukar du tanka din diesel? Kan vara intressant att veta ifall dieseln kan ha med sotningen att göra.
PalleH skrev: tis 26 mar 2019, 10:23
LeifA skrev: tis 13 nov 2018, 23:35 Jag har ju bytt avgaskylaren/egr då den gått läck och tryckt ut avgaser i kylvätskan. Min har gått över 12000mil och det var i stort sett ingen sot i varken egr eller avgaskylaren. Det var torrt och bara tunnt pulver.
Var brukar du tanka din diesel? Kan vara intressant att veta ifall dieseln kan ha med sotningen att göra.
För det mesta på Preem.
Bilen hade gått 9000mil när jag köpte den och servade den lite efteråt och bränslefiltret var inte svart som det brukar vara utan väldigt rent,konstigt.
Bilen hade ägts av ett åkeri i Huddinge och de har servat den på Volvo. De har kanske tankat den på åkeriet, inte vet jag.
LeifA skrev: ons 27 mar 2019, 06:32
PalleH skrev: tis 26 mar 2019, 10:23
För det mesta på Preem.
Bilen hade gått 9000mil när jag köpte den och servade den lite efteråt och bränslefiltret var inte svart som det brukar vara utan väldigt rent,konstigt.
Bilen hade ägts av ett åkeri i Huddinge och de har servat den på Volvo. De har kanske tankat den på åkeriet, inte vet jag.
Då är det inte omöjligt att den har gått på HVO eller RME...

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]