- mån 20 aug 2018, 15:57
#1265676
Har en V70 D4 Vea aut som i dagsläget passerat 9300 mil. Åker ca 3000mil om året och byter olja var 1500:e mil så blir 2 byten per år. Har aldrig behövt fylla på olja mellan service så den drar väldigt lite olja.
Hur som helst så undrar jag vad man får för symptom om ventilerna i toppen börjar sota igen? Bilen har ryckt till nångång ibland vid jämn gas på tex landsväg. Idag när jag körde i jämn fart ca 35km/h så gunga den fram i några sekunder.
Har haft strul med EGR och tempgivaren i insuget när den hade gått 4500 mil nånting, EGR gicks igenom, kylaren till den byttes då den var igensatt samt tempgivare i insug byttes då den sotat igen helt.
Brukar nu göra rent givaren i insuget med 3-400 mil intervall för att den blir ganska sotig och kladdig.
Sist jag gjorde rent givaren tog jag en liten mejsel och skrapade på insidan av insuget för att se hur mycket sot som sitter där och det är ett ganska skapligt lager med sot i insuget så kan tänka mig att toppen kan vara ganska sotig...
Är det normalt att diesel sotar i insuget så jävligt eller är det dags att agera?
Ska tilläggas att jag tycker den är liiite törstig även om jag kör med 20" fälgar, ligger på 0.67-0.69 i snitt blandad körning men mestadels landsväg, och jag är ingen "fartdåre" på nått sätt så det är lugn körning.
Vill ju inte gärna stå där om 2-3 år när motorgarantin är borta och den kanske rasar
Hur som helst så undrar jag vad man får för symptom om ventilerna i toppen börjar sota igen? Bilen har ryckt till nångång ibland vid jämn gas på tex landsväg. Idag när jag körde i jämn fart ca 35km/h så gunga den fram i några sekunder.
Har haft strul med EGR och tempgivaren i insuget när den hade gått 4500 mil nånting, EGR gicks igenom, kylaren till den byttes då den var igensatt samt tempgivare i insug byttes då den sotat igen helt.
Brukar nu göra rent givaren i insuget med 3-400 mil intervall för att den blir ganska sotig och kladdig.
Sist jag gjorde rent givaren tog jag en liten mejsel och skrapade på insidan av insuget för att se hur mycket sot som sitter där och det är ett ganska skapligt lager med sot i insuget så kan tänka mig att toppen kan vara ganska sotig...
Är det normalt att diesel sotar i insuget så jävligt eller är det dags att agera?
Ska tilläggas att jag tycker den är liiite törstig även om jag kör med 20" fälgar, ligger på 0.67-0.69 i snitt blandad körning men mestadels landsväg, och jag är ingen "fartdåre" på nått sätt så det är lugn körning.
Vill ju inte gärna stå där om 2-3 år när motorgarantin är borta och den kanske rasar

Volvo V70 D4 Vea Sport Aut 2015
Besök gärna V70IIOWNERS på facebook och instagram för alla som åker V70/XC70II 2008-2016
Besök gärna V70IIOWNERS på facebook och instagram för alla som åker V70/XC70II 2008-2016