Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
Bilen: XC70 2,5 T 2003, gått 23.000 mil
För 1 månad sedan så började motorn rycka och motorlampan (den gula) tändes. Jag stannade bilen och öppnade huven (för att låtsas se kunnig ut eftersom frun var med :-) ) och efter någon minut så provade jag att starta och felet var borta.
Men nu igår så hända samma sak fast denna gång hjälpte det inte att bara glänta på huven och se smart ut.
Symptom:
- Bilen låter som en diesel och går orent både på tomgång men även vid gaspådrag
- Motorlampan lyser
- Tycker att det luktar lite muffens och det liksom 'bluddrar' underifrån/bakifrån
Jag fick igång VIDA och kunde hitta följande felkoder:
ECM-3503, ECM-3513 och ECM-3533

Såvitt jag begriper betyder det att 3 cylindrar misständer (1,2 och 4). FEL av mig, läs nedanför!!

Att felet försvann för en månad sedan verkar ju tyda på något elektriskt. Jag har också tyckt mig känna att den 'smårycker' men inte mer än att man tänker:'Ehh.. var det där verkligen något'

Så är det någon som vet om koderna betyder det jag har lyckts klura ut ?
I så fall pekar det ju på en gemensam komponent och inte ett tändstift eller en tändspole tänker jag.
Eller tänker jag galet ?
Senast redigerad av 2 Hakan975, redigerad totalt 0 gång.
Nja.

ECM 3503 betyder bara "misständningar". Inte cylinderspecifik.
ECM 3513 betyder misständningar cyl 1
ECM 3533 betyder misständningar cyl 3.

Börja med att byta plats på spolarna på nr1 och nr3, till andra cylindrar och se om felet flyttas till "nya" cylindrarna. = spolarna som är kass.
Hejsan.
Jo jag såg det jag med efter lite noggrannare läsning :-)
Jag hojade på Volvo och köpte 5 nya stift (det var ändå dags) och innan jag satte tillbaka dom bytte jag plats på tändspolarna mellan cylinder 1 och 5.
Jag nollade alla felkoder och startade upp bilen igen men det blir samma fel.
ECM3503, ECM3513 och ECM3533.
Den bluddrar och motorlampan blinkar, jag tycker att det luktar ganska mycket bensin.

Då föreslås följande från Vida:
Check compression
Check fuel and residual pressure
Check sparkplugs - Bytta
Check freewheel on generator (Fattar inte den delen faktiskt ?)
Check Three-Way Cat

Vet du om man kan vara 'säker' på att den räknar rätt på cylindrarna ?
Jag tänkte att det kanske är en eller två tändspolar trots allt även om felet inte flyttade efter i Vida.
Hur känner den av vilken cylinder som inte går, vet du det ?

Jag.. ähum.. bytte och rengjorde hela den där jäsikens vevhusventilationen för ett par månader sedan och då måste jag ha fipplat till det eftersom slangen som går ned i toppen mellan tändspolarna inte satt helt på plats så det har läkt ut olja mellan dom, vilket jag upptäckte nu när jag plockade bort plastkåpan.

Jag har rengjort och tvättat rent efter mig men jag tänker att det kanske har sabbat nån tändspole. Det är väl just nu det troligaste problemet tänker jag.

Men om man vet att Vida har rätt om vilka cylindrar som inte tänder så går ju den teorin bort.
I så fall blir väl nästa steg att flytta några spridare och se om felet flyttar.

/Håkan
Från en annan tråd (Matti och jag verkar ha likartade bekymmer..)
"Blinkande motorlampa är föressten en skarpare varning än lysande.
Blinkande betyder kraftiga misständningar som kan skada katalysatorn pga oförbränt bränsle."

Tänkte ett varv till. Eftersom jag tycker att jag känner en tydlig bensinlukt så är väl inte spridarna de som man misstänker i första hand.
Jovisst kan en spridare flöda.
Inte jättevanligt, och inte på två samtidigt.

Men inte omöjligt.

Satte du kablaget på rätt spole?
Flera har lyckats sätta fel.
(Fråga mig inte hur dom fick kablaget att räcka)

Hur såg kablaget till spolarna ut?

Normalt stämmer felkoderna om vilken cylinder.
Men du borde se på tändstiften också.

Generatorfrihjulet skulle möjligen kunna ge ryck som misstas för misständningar av ECM.
Därför texten i VIDA.
Men ingen bensinlukt osv....

Sammansmält och tät katalysator skulle ge slumpvis misständningar på alla 5, eftersom det bara finns Bank1.
Men ingen bensinlukt heller.
HA!
Jag plockade lös alla spolar och mätte med multimeter. Spole nummer 3 avviker ordentligt så helt klart är den trasig. Man får mäta mellan alla stiften och sedan mäta igen men hålla i röd pinne från multimetern med andra handen (Det sitter väl dioder eller någon slags elektronik i spolen)och göra en tabell.
Återstår varför inte felet flyttade från cylinder nummer 1 till cylinder nummer 5 trots att jag bytte spolarna.
Jag tror inte jag satte fel, hade märkt spolarna med en penna och jag tog aldrig lös kontakten.
Jag köper en ny spole och byter nummer 3 så får vi se.

En fråga: Vår lokala Volvohandlare hade ingen hemma, törs man köpa på Mekonomen ? Priset är ungefär detsamma men de hade en på hyllan här i stan.
Lite långsökt kanske iom att du fick samma felkoder igen efter skifte och om spole skulle va knas borde problemet vandra vidare. Har du kikat närmare på spolarna efter sprickor i höljet, kontakt grejen (fjäder fjongen eller vad man ska kalla det) som sitter inuti spolarna sen runt tändstiftet?
Hur är skicket på kablarna?

Gissningsvis så beror soppa lukten på oförbränt bränsle.

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]