Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SpeedMaster
Hej!

Min V40 har 'tappat' värmen.
Har ECC.
Det första jag gjorde var att kolla kylvätskenivåer och funktionen på ECC-reglagen...fläkten startar om jag ställer tempen på max.
Alla övriga reglage på ECC'n verkar funka OK.
Även om fläkten går så ger den ingen värme alls, det kommer bara kall-luft...
Slangarna före och efter termostaten är varma...
Om det vore temp-givaren i kupén så borde den ge värme när jag slår på max...
Har läst att det finns en ventil som styrs via en motor (varmvatten-ventil)...nån som vet var den sitter eller hur man kan testa funktionen på den?

/Ted
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter som det skulle vara fel på ett spjäll i klimatenheten, men jag skulle nog satsa på att läsa ut eventuella felkoder innan jag gav mig på att byta delar.

/Martin
av SpeedMaster
Ska inte nån av knapparna på ECC'n blinka när man slår på tändningen om det finns felkoder i den?
Det blinkar nämligen ingenting alls...
Jag har en läsare att koppla till laptopen så jag ska i alla fall testa om det finns några felkoder...
Kände nyss på slangarna och slangen in till värmepaketet är varm...men returen är iskall...mao ingen cirkulation alls.

Jag tror på det där med ventilen som styr tilloppet...ingen som vet om motorn går att 'kortsluta' för att öppna???
Eller om ventilen går att öppna manuellt?

/Ted
av christer.d
det är inte alltid datorn läser felkoder
har haft två veckor min bil på verkstad och fel söker när fläkten går upp och ner i varv på alla lägen
tur är väl att man har garanti
men en sak vet jag att v40/s40 har mycket problem med värmesystem
allt annat har dom lyckas göra bra på dessa modeller
bara strul med dessa bilar.

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]