Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av håji
Hej
Jag har en 850 se 94års mod. har gått 32000 mil när man är ute och kör kan den stanna helt utan förvarning,ibland bara någon sekund sen går den igen,andra gånger får jag rulla in till sidan och hålla på med att försöka starta motorn igen.Det kan gå på första försöket eller så får jag hålla på så länge att jag är rädd att bränna startmotorn (10 tilll 20 start försök) det luktar inte bensin vid sådana försök,sen när den står på tomgång kan den ibland gå ner i varv så att den nästan stannar för att i nästa sekund gå upp till normalvarv igen

Mvh Håji
Användarvisningsbild
av Pipercross
kan vara soppapumpen som säger upp sig
Användarvisningsbild
av Scania
Eller bränslepumpsreläet, det var det på min gamla 240-90. Exakt samma symtom. Bytte reläet, kostade någon hundring eller så, och kunde konstatera att en en lödning hade släppt på det gamla reläet. Syntes när man vickade lite på det.

Reläet satt inne i kupen vid passagerplatsen under handskfacket.
av mathias25
har samma fel på min 855,har bytt pumpen,begge reläna,ett sitter i säkringsboxen,det andra sitter över kylarn.men det hjälpte inte på min bil.har haft den innne och läst av felkoder men dom hittar inga fel.så du får gärna berätta vad felet är om du hittar det.
av Ricaro
Kan ju vara värt att pröva och byta bränslefilter också. Så att de inten
ligger massa skit i det och spökar. Hade själv liknande fel på en 480 jag hade, då hade skit mm tagit sig förbi filtret och låg vid insuget till motorn och spökade. Vart också sådant fel att den gick och stannade lite som den ville.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pumprelä eller kamaxelgivare är det första jag tänker på... Men kamaxelgivaren brukar sätta felkod.

Skruva bort kåpan över gasrullen så du kommer åt ventilen i änden på bränsleröret över spridarna. Tryck in pinnen i mitten när den inte startar, det ska komma bensin med bra fart då.
av håji
Har varit på volvo och frågat efter bränslepumpsrelä dom påstår att det inte finns, däremot två st insprutningsreläer och ett bränslesystemsrelä. det att rensa filter ska jag kolla i morgon, har varit ute och kört idag från hässleholm till värnamo med en "ny" tändspole fungerade hela vägen och då blev man ju glad. Men säg den glädjen som varar när jag körde hem igen stannade bilen 15-20 gånger. Först lite i början sen blev det värre och värre trodde aldrig att jag skulle komma hem.Men jag har lärt mig hur det är bäst att starta den igen,försöker jag att starta utan att stänga av tändningen är det jättesvårt att komma igång,men gör jag det startar den med desamma för att stanna igen några gånger sen får man gasa lite försiktigt annars stannar motorn sen är det bara att köra igen tills den lägger av nästa gång
av *pettson*
håji skrev:Har varit på volvo och frågat efter bränslepumpsrelä dom påstår att det inte finns, däremot två st insprutningsreläer och ett bränslesystemsrelä. det att rensa filter ska jag kolla i morgon, har varit ute och kört idag från hässleholm till värnamo med en "ny" tändspole fungerade hela vägen och då blev man ju glad. Men säg den glädjen som varar när jag körde hem igen stannade bilen 15-20 gånger. Först lite i början sen blev det värre och värre trodde aldrig att jag skulle komma hem.Men jag har lärt mig hur det är bäst att starta den igen,försöker jag att starta utan att stänga av tändningen är det jättesvårt att komma igång,men gör jag det startar den med desamma för att stanna igen några gånger sen får man gasa lite försiktigt annars stannar motorn sen är det bara att köra igen tills den lägger av nästa gång
Du skämtar med mej?.. det finns ett bränslepumpsrelä i din bil om du skruvar av säkringslocket.. reläet är märkt 103 0m jag inte missminner mej?
Användarvisningsbild
av Sparkz
103 stämmer nog, och det står "Fuel pump controller" eller nåt sånt på det. Grönt från början, och ersatt till ett rött. Eller om det var tvärt om...
av håji
Ja det reläet har jag tittat på och delat men inte kunnat se några fel på det,det kan ju vara fel på det ändå.jag har en teori som jag ska pröva i helgen, tänkte koppla två sladdar en på jord en på+ (på bränslepumpen) och sen dra in dom sladdarna i cupen, på dom sladdarna sätter jag en lampa för att se om pumpen stannar samtidigt med att motorn lägger av.För om lampan slocknar samtidigt med att motorn stannar borde det vara bränsle pump eller relä till pump som krånglar. Den som lever får se
trevlig helg
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]