- sön 21 jan 2007, 15:29
#82845
Hej! Är en nybliven ägare till en Volvo 850 kombi -95, 2.5 liters B5252S motorn. Bilen har gått runt 14500 mil. Den har endast haft två ägare är är välservad, senast i nov 2006. Då byttes bla tändstift samt vevhusventilationen rengjordes.
Jag tycker bilen går rätt dåligt, det vibrerar mycket från avgassystemet både på tomgång och gas. Jag tycker det nog har blivit värre och värre sen jag köpte bilen. De saker som jag hittat som är litet suspekta är:
* När man varit ute och kört ett tag så kommer det en bränd och "sotig" lukt från avgassystemet.
*Tändstiften ser ut att gå litet varmt. Jag vet inte hur mycket det dock ska synas efter ett par hundra mil men "keramiken" är kritvit och elektroderna rätt svarta.
* Det bildas en beige sörja på oljestickan. Kan det vara en effekt av att jag mest kör korta sträckor? Verkar litet konstigt dock.
* Oljan var under minnivån, jag fick nyligen fylla på. Oljebyte gjordes senast på servicen.
Det jag gjort är:
*bytt bränslefilter (ingen förbättring)
*kollat felkoder (ingenting rapporterat för A2, dvs bränslesystem). Konstigt nog finns ingen kontakt för tändningen i diagnoslådan.
*testat att köra utan främre lamdasond (ingen förbättring, fick en felkod senare som jag nollställde)
*kollat kylarvätskan, den ser ren och klar ut.
*kollat efter läckage med startspray (hittade inget)
Vad kan vara fel? Det jag kan tänka mig är något följande:
*Nånting galet med vevhusventilationen, trots rengörning på service.
*Har fått fel tändstift isatta. Det är volvostift som sitter i nu. Knappast troligt?
*Luftmassemätare? Borde man inte få någon felkod?
*Igensatt katalysator? Dock hade bilen bra avgasvärden vid besiktning i November 2006.
*Kass bränslepump som gör så att bilen går magert?
Jag är tacksam för alla svar! Bilen går ju att köra men det känns som jag borde åtgärda det här. Som det är så verkar motorn få jobba rätt hårt.
tack på förhand.
/David
Jag tycker bilen går rätt dåligt, det vibrerar mycket från avgassystemet både på tomgång och gas. Jag tycker det nog har blivit värre och värre sen jag köpte bilen. De saker som jag hittat som är litet suspekta är:
* När man varit ute och kört ett tag så kommer det en bränd och "sotig" lukt från avgassystemet.
*Tändstiften ser ut att gå litet varmt. Jag vet inte hur mycket det dock ska synas efter ett par hundra mil men "keramiken" är kritvit och elektroderna rätt svarta.
* Det bildas en beige sörja på oljestickan. Kan det vara en effekt av att jag mest kör korta sträckor? Verkar litet konstigt dock.
* Oljan var under minnivån, jag fick nyligen fylla på. Oljebyte gjordes senast på servicen.
Det jag gjort är:
*bytt bränslefilter (ingen förbättring)
*kollat felkoder (ingenting rapporterat för A2, dvs bränslesystem). Konstigt nog finns ingen kontakt för tändningen i diagnoslådan.
*testat att köra utan främre lamdasond (ingen förbättring, fick en felkod senare som jag nollställde)
*kollat kylarvätskan, den ser ren och klar ut.
*kollat efter läckage med startspray (hittade inget)
Vad kan vara fel? Det jag kan tänka mig är något följande:
*Nånting galet med vevhusventilationen, trots rengörning på service.
*Har fått fel tändstift isatta. Det är volvostift som sitter i nu. Knappast troligt?
*Luftmassemätare? Borde man inte få någon felkod?
*Igensatt katalysator? Dock hade bilen bra avgasvärden vid besiktning i November 2006.
*Kass bränslepump som gör så att bilen går magert?
Jag är tacksam för alla svar! Bilen går ju att köra men det känns som jag borde åtgärda det här. Som det är så verkar motorn få jobba rätt hårt.
tack på förhand.
/David