Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

idag när jag körde till jobbet låg jag i runt 120 på E20 då tändes motorlampan, ingen stress med det tänkte jag först men så tyckte jag att bilen svarade dåligt på gaspedalen. trycker jag på gaspedalen då tar det 2-3 sekunder innan bilen reagerar
jag pluggade in felkodsläsaren och hade då 6 felkoder varav 5st är nya
när jag nollade koderna med rullande bil då slutade bilen att gasa helt, efter att ha stängt av motorn och startade den så fungerade det igen men med denna 2-3 sekunders fördröjning

ECM-959F Gaspedalgivare. Felaktig signal
ECM-958F Gaspedallägesgivare
ECM-904D Pedalgivarfel
ECM-9520 Gaspedalgivare
ECM-9180 Gaspedalsgivare
gammal:
ECM-644A Camshaft reset valve

jag har googlat hela kvällen på koderna och diverse forum, det var några som skrev om säkringarna, jag hoppades på att det var så simpelt som att det var säkring nummer 21 (throttle) som hade gått men den var hel däremot så var säkring nummer 16 trasig (AC COMPRESSOR, ACC. PEDAL)
jag bytte denna mot en ny 20A säkring och den gick direkt.

vad bör jag höra härnäst?
innan jag lägger ner en massa jobb på att byta ut hela gaspedalen då tänkte jag om jag kunde koppla ur AC kompressorn (även om jag sätter den på AC off så kopplar den in sig själv varje gång jag startar bilen)
jag hörde något konstigt ljudibland nu som jag inte har hört tidigare, något skrapande ljud som om bromsbeläggen vore helt slut så att det var metall mot metall på skivorna så jag tänkte om detta hade med kompressorn att göra?
Senast redigerad av 1 MrPontus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det bör sitte en kontakt nära kompressorn till magnetkopplingen som du kan prova att ta isär. Men det kan ju vara så att den sladden jordar tidigare och kortsluter. Däremot känns detlite konstigt att en säkring till AC skulle vara viktig för pedalen som känns som en viktig säkerhetsdetalj...
av MrPontus
nu har jag inte ryckt någon kontakt än, AC står på off men det rasslar/skrapar rejält därifrån.

hjälper det verkligen att rycka någon kontakt eller vad bör jag göra?
av MrPontus
frasse4 skrev:Det bör sitte en kontakt nära kompressorn till magnetkopplingen som du kan prova att ta isär. Men det kan ju vara så att den sladden jordar tidigare och kortsluter. Däremot känns detlite konstigt att en säkring till AC skulle vara viktig för pedalen som känns som en viktig säkerhetsdetalj...
jag gjorde exat detta nu och stoppade i en ny säkring, säkringen höll och bilen svarar normalt på gasen :)

går det att få tillbaka mellanrummet för nu ligger den och slirar på lamellerna.

bör man byta enbart magneten eller hela kompressorn? lär bara vara skit kvar av lamellerna inom kort
edit: kollade lite på kompressorer och det verkar som att allt brukar bytas ut samtidigt. har en reservdelsbil så det är väl bara att byta sen till våren
Användarvisningsbild
av frasse4
Toppen att det löste sig!
Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]