- lör 04 nov 2017, 02:14
idag när jag körde till jobbet låg jag i runt 120 på E20 då tändes motorlampan, ingen stress med det tänkte jag först men så tyckte jag att bilen svarade dåligt på gaspedalen. trycker jag på gaspedalen då tar det 2-3 sekunder innan bilen reagerar
jag pluggade in felkodsläsaren och hade då 6 felkoder varav 5st är nya
när jag nollade koderna med rullande bil då slutade bilen att gasa helt, efter att ha stängt av motorn och startade den så fungerade det igen men med denna 2-3 sekunders fördröjning
ECM-959F Gaspedalgivare. Felaktig signal
ECM-958F Gaspedallägesgivare
ECM-904D Pedalgivarfel
ECM-9520 Gaspedalgivare
ECM-9180 Gaspedalsgivare
gammal:
ECM-644A Camshaft reset valve
jag har googlat hela kvällen på koderna och diverse forum, det var några som skrev om säkringarna, jag hoppades på att det var så simpelt som att det var säkring nummer 21 (throttle) som hade gått men den var hel däremot så var säkring nummer 16 trasig (AC COMPRESSOR, ACC. PEDAL)
jag bytte denna mot en ny 20A säkring och den gick direkt.
vad bör jag höra härnäst?
innan jag lägger ner en massa jobb på att byta ut hela gaspedalen då tänkte jag om jag kunde koppla ur AC kompressorn (även om jag sätter den på AC off så kopplar den in sig själv varje gång jag startar bilen)
jag hörde något konstigt ljudibland nu som jag inte har hört tidigare, något skrapande ljud som om bromsbeläggen vore helt slut så att det var metall mot metall på skivorna så jag tänkte om detta hade med kompressorn att göra?
jag pluggade in felkodsläsaren och hade då 6 felkoder varav 5st är nya
när jag nollade koderna med rullande bil då slutade bilen att gasa helt, efter att ha stängt av motorn och startade den så fungerade det igen men med denna 2-3 sekunders fördröjning
ECM-959F Gaspedalgivare. Felaktig signal
ECM-958F Gaspedallägesgivare
ECM-904D Pedalgivarfel
ECM-9520 Gaspedalgivare
ECM-9180 Gaspedalsgivare
gammal:
ECM-644A Camshaft reset valve
jag har googlat hela kvällen på koderna och diverse forum, det var några som skrev om säkringarna, jag hoppades på att det var så simpelt som att det var säkring nummer 21 (throttle) som hade gått men den var hel däremot så var säkring nummer 16 trasig (AC COMPRESSOR, ACC. PEDAL)
jag bytte denna mot en ny 20A säkring och den gick direkt.
vad bör jag höra härnäst?
innan jag lägger ner en massa jobb på att byta ut hela gaspedalen då tänkte jag om jag kunde koppla ur AC kompressorn (även om jag sätter den på AC off så kopplar den in sig själv varje gång jag startar bilen)
jag hörde något konstigt ljudibland nu som jag inte har hört tidigare, något skrapande ljud som om bromsbeläggen vore helt slut så att det var metall mot metall på skivorna så jag tänkte om detta hade med kompressorn att göra?
Senast redigerad av 1 MrPontus, redigerad totalt 0 gånger.

- By Thomasksen