Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moheisssenjr7
Hej!
Jag var ute och körde lite hårt med bilen imorse. Efter det blev den överhettad och blev ett sånt knackande ljud. Trodde då att det var ventilknack men nej det var inte det. Upptäckte efter att oljan var lite tom. Och knackande ljudet kommer ner ifrån på sidan av motorn. Fyllde på olja men det blev inte bättre. Vad kan det vara för fel?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av NilsO
Trasig grenrörspackning på en cylinder kan låta som ett knackande. Det känns igen på att det hörs väldigt tydligt när man snabbt varvar upp motorn, och att det nästan försvinner om man kopplar ur spridaren till den aktuella cylindern.

Det är egentligen det enda som inte kräver ingrepp i motorn för att kolla – och reparera :(
Användarvisningsbild
av Nexus
Oljan var lite tom? Kollar du aldrig oljan på motorn? Varför kokade bilen?
Låter som vevlager om du kört med för lite olja i motorn.
av Moheisssenjr7
NilsO skrev:Trasig grenrörspackning på en cylinder kan låta som ett knackande. Det känns igen på att det hörs väldigt tydligt när man snabbt varvar upp motorn, och att det nästan försvinner om man kopplar ur spridaren till den aktuella cylindern.

Det är egentligen det enda som inte kräver ingrepp i motorn för att kolla – och reparera :(
Det där med att grenrörspackning kan vara sannolikt då det rykte ifrån grenröret. Men knackandet är ganska högt...

av Moheisssenjr7
Nu var jag ute och starta bilen, knackljudet var helt borta och efter 2-3 minuter kom det igen men i väldigt, väldigt låg ljudnivå.

av Moheisssenjr7
Moheisssenjr7 skrev:
NilsO skrev:Trasig grenrörspackning på en cylinder kan låta som ett knackande. Det känns igen på att det hörs väldigt tydligt när man snabbt varvar upp motorn, och att det nästan försvinner om man kopplar ur spridaren till den aktuella cylindern.

Det där med att grenrörspackning kan vara sannolikt då det rykte ifrån grenröret. Men knackandet är ganska högt...

Nu var jag ute och startade bilen, knackljudet försvann helt till en början men efter 2-3 minuter kom det tillbaka men i en väldigt låg ljudnivå

Användarvisningsbild
av lennarte
Ett knackande vevlager kommer när motorn (oljan) blir varm (tunnare). I dessa fall kan det vara helt tyst vid kallstart och bli högre och högre ju varmare motorn blir. Är det riktigt illa knackar det redan som kall, men blir alltid värre (högre) vid varm motor (och belastning). Just varmkörning, hög belastning och brist på olja tyder på att det kan vara vevlager. Kan tystna med tjockare olja, men bara tillfälligt, skadan är ju redan skedd.
av Moheisssenjr7
lennarte skrev:Ett knackande vevlager kommer när motorn (oljan) blir varm (tunnare). I dessa fall kan det vara helt tyst vid kallstart och bli högre och högre ju varmare motorn blir. Är det riktigt illa knackar det redan som kall, men blir alltid värre (högre) vid varm motor (och belastning). Just varmkörning, hög belastning och brist på olja tyder på att det kan vara vevlager. Kan tystna med tjockare olja, men bara tillfälligt, skadan är ju redan skedd.
Okej, Aa nu har jag fått tag på en ny motor men hur ska jag göra med boxarna? Dom har jag inte kunnat få som passar just den motorn.

A-traktor??? Mångledar kabeln är inget […]

I certifieringen för max släpvagnsvikt i[…]

Spännande.

Jag har oxå en V70D3 2011, ca 27k med eeprom[…]