Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moheisssenjr7
#1203812
Hej!
Jag var ute och körde lite hårt med bilen imorse. Efter det blev den överhettad och blev ett sånt knackande ljud. Trodde då att det var ventilknack men nej det var inte det. Upptäckte efter att oljan var lite tom. Och knackande ljudet kommer ner ifrån på sidan av motorn. Fyllde på olja men det blev inte bättre. Vad kan det vara för fel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av NilsO
#1203833
Trasig grenrörspackning på en cylinder kan låta som ett knackande. Det känns igen på att det hörs väldigt tydligt när man snabbt varvar upp motorn, och att det nästan försvinner om man kopplar ur spridaren till den aktuella cylindern.

Det är egentligen det enda som inte kräver ingrepp i motorn för att kolla – och reparera :(
Användarvisningsbild
av Nexus
#1203862
Oljan var lite tom? Kollar du aldrig oljan på motorn? Varför kokade bilen?
Låter som vevlager om du kört med för lite olja i motorn.
av Moheisssenjr7
#1203870
NilsO skrev:Trasig grenrörspackning på en cylinder kan låta som ett knackande. Det känns igen på att det hörs väldigt tydligt när man snabbt varvar upp motorn, och att det nästan försvinner om man kopplar ur spridaren till den aktuella cylindern.

Det är egentligen det enda som inte kräver ingrepp i motorn för att kolla – och reparera :(
Det där med att grenrörspackning kan vara sannolikt då det rykte ifrån grenröret. Men knackandet är ganska högt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Moheisssenjr7
#1203871
Nu var jag ute och starta bilen, knackljudet var helt borta och efter 2-3 minuter kom det igen men i väldigt, väldigt låg ljudnivå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Moheisssenjr7
#1203872
Moheisssenjr7 skrev:
NilsO skrev:Trasig grenrörspackning på en cylinder kan låta som ett knackande. Det känns igen på att det hörs väldigt tydligt när man snabbt varvar upp motorn, och att det nästan försvinner om man kopplar ur spridaren till den aktuella cylindern.

Det är egentligen det enda som inte kräver ingrepp i motorn för att kolla – och reparera :(
Det där med att grenrörspackning kan vara sannolikt då det rykte ifrån grenröret. Men knackandet är ganska högt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nu var jag ute och startade bilen, knackljudet försvann helt till en början men efter 2-3 minuter kom det tillbaka men i en väldigt låg ljudnivå


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1203873
Ett knackande vevlager kommer när motorn (oljan) blir varm (tunnare). I dessa fall kan det vara helt tyst vid kallstart och bli högre och högre ju varmare motorn blir. Är det riktigt illa knackar det redan som kall, men blir alltid värre (högre) vid varm motor (och belastning). Just varmkörning, hög belastning och brist på olja tyder på att det kan vara vevlager. Kan tystna med tjockare olja, men bara tillfälligt, skadan är ju redan skedd.
av Moheisssenjr7
#1203894
lennarte skrev:Ett knackande vevlager kommer när motorn (oljan) blir varm (tunnare). I dessa fall kan det vara helt tyst vid kallstart och bli högre och högre ju varmare motorn blir. Är det riktigt illa knackar det redan som kall, men blir alltid värre (högre) vid varm motor (och belastning). Just varmkörning, hög belastning och brist på olja tyder på att det kan vara vevlager. Kan tystna med tjockare olja, men bara tillfälligt, skadan är ju redan skedd.
Okej, Aa nu har jag fått tag på en ny motor men hur ska jag göra med boxarna? Dom har jag inte kunnat få som passar just den motorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

A-traktor??? Mångledar kabeln är inget […]

I certifieringen för max släpvagnsvikt i[…]

Spännande.

Jag har oxå en V70D3 2011, ca 27k med eeprom[…]