Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kom som en chock för mig igår när en bilmekaniker till mig sa igår att 3 ans växel inte fungerar längre. Hans råd var att jag skulle byta växellåda.

Ser ut som att en begagnad växellåda till en Volvo 855 kostar ca 6 000 kr och nu har jag några frågor.

Hur lång tid tar det för en bilmekaniker att byta växellåda

Vad bör man max betala för den tjänsten?

Är växellådsbyten något som i princip alla verkstäder klarar av eller bör man leta efter någon speciell verkstad?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av JimmyG
konstigt om det kom som en chock för dej, om 3:ans växel inte fungerar så borde du ju ha märkt att den vart svår att få i, för normalt sett är det inget som händer bara sådär med en gång.

Tycker mer att det låter som om mekanikern hafft den ute på provtur och rejsat lite så att detta problem uppstått. För om jag inte fattade dej fel hade du bilen på verkstad när du fick veta detta.

Kan vara en så pass oseriös firma som ville ha lite mer jobb bara, så dom "fixade" detta fel själva.

Finns bilen kvar på verkstad? Ta inte ut den isåfall, utan att få veta exact VAD det är för fel, och vad som orsakat det, ring sen volvo och frga dom om detta fel rimligen kan uppstå genom svaret du fick av verkstaden, för har dom gjort felet och du tar bilen därifrån kan du nog bara glöma ersättning. Har vart med om liknande saker själv.

Sen kan ju förmodligen dom flesta verkstäder byta en låda, frågan är ju bara hur många bultar som blir tillbakasatta på dom olika firmorna. Kom ihåg att billigast är inte alltid bäst i längden.

Om lådan måste bytas, hade jag nog i din sits om du inte känner någon som har verkstad och kan göra det åt dej lämnat in den på volvo eller nått.

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]

Besiktningsfråga

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]