Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hakrag
Hej! Jag har nu köpt min egna lilla bil, vilket var en billig 945 -94 med 116hk B230FD jag fann. Jag undrar ifall jag kan byta motor med en annan jag har på gården vilket är en 93:a med B230FT 165hk. Kommer jag behöva byta databoxen, göra nya fästen etc. också då eller går det att kränga över allt utan smärre problem?
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla först med Bilprovningen, det kom strängare regler för avgasreningen till -94 års modell. Sedan måste du registreringsbesiktiga i vilket fall för ökad effekt. Turbon kan ha kraftigare bromsar också, växellådan bör du ha med också. I övrigt ska allt vad gäller motorstyrning flyttas med
av Hakrag
lennarte skrev:Kolla först med Bilprovningen, det kom strängare regler för avgasreningen till -94 års modell. Sedan måste du registreringsbesiktiga i vilket fall för ökad effekt. Turbon kan ha kraftigare bromsar också, växellådan bör du ha med också. I övrigt ska allt vad gäller motorstyrning flyttas med
Okej tack, då vet jag :)

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]