Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hakrag
Hej! Undrar om någon vet någon bra lambdasond till 1993 Volvo 945 med B230F? Haft Biltema innan och ja... Det är ju inte förvånande att den gick sönder.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag köpte en Biltema Lambdasond av den billigare modellen (den som ska skarvas) och det fungerade "sådär". Hittade en begagnad från en 245 -92 och tänkte det skulle vara bättre. Icke... Jag höll under tiden på att felsöka och fixa en massa andra fel jag hittade och dök upp efterhand, vakuumläckor till vakuumtanken (har AC), bytt grenrörspackning (läckte vid 1-ans cylinder) bytt oljefällan (fick ta loss insuget och bytte packning där också) och rengjort och bytt delar till vevhusventilationen m.m. Bilen gick bra, men saknade det där lilla extra som B234F motor har. Detta är några år sedan när jag fortfarande var "grön " på detta med insprutning LH2.4. Jag fick rådet att koppla loss kontaktstycket till lambdasonden (enpolig svart kabel), och h--re j---ar vilken skillnad. Det kändes som 30 hk till i motorn (den har 159 hk i original). Kopplar du loss Lambdan så går insprutningsboxen in i ett "skyddat läge" och fungerar det bättre när du koppla loss lambdan så fungerar inte lambdan den ska. Köpte en universal 3-trådars (oskarvad) från Biltema och den har funkat i flera år nu. Har dom senare åren kört på E85 och det fungerar också, även på vintern.
Det jag menar med detta är att om lambdan inte fungerar efter byte, äe det kanske inte lambdan det var fel på innan heller. Glöm inte att kolla och nolla felkoder under tiden bara......
av Hakrag
lennarte skrev:Jag köpte en Biltema Lambdasond av den billigare modellen (den som ska skarvas) och det fungerade "sådär". Hittade en begagnad från en 245 -92 och tänkte det skulle vara bättre. Icke... Jag höll under tiden på att felsöka och fixa en massa andra fel jag hittade och dök upp efterhand, vakuumläckor till vakuumtanken (har AC), bytt grenrörspackning (läckte vid 1-ans cylinder) bytt oljefällan (fick ta loss insuget och bytte packning där också) och rengjort och bytt delar till vevhusventilationen m.m. Bilen gick bra, men saknade det där lilla extra som B234F motor har. Detta är några år sedan när jag fortfarande var "grön " på detta med insprutning LH2.4. Jag fick rådet att koppla loss kontaktstycket till lambdasonden (enpolig svart kabel), och h--re j---ar vilken skillnad. Det kändes som 30 hk till i motorn (den har 159 hk i original). Kopplar du loss Lambdan så går insprutningsboxen in i ett "skyddat läge" och fungerar det bättre när du koppla loss lambdan så fungerar inte lambdan den ska. Köpte en universal 3-trådars (oskarvad) från Biltema och den har funkat i flera år nu. Har dom senare åren kört på E85 och det fungerar också, även på vintern.
Det jag menar med detta är att om lambdan inte fungerar efter byte, äe det kanske inte lambdan det var fel på innan heller. Glöm inte att kolla och nolla felkoder under tiden bara......
Tack! Är värt att prova och se för mig själv. Var det just en särskild universal 3-trådig eller går det med vilken som helst som passar?
av NilsO
Det brukar fungera bäst med original, vilket innebär Bosch och att artikelnumret och Boschnumret är rätt.

Det är olika lambdasonder beroende på vilken motor det är (årsmodell 93 fanns B230FT och B230FD) men skiljer även mellan olika årsmodeller. Just FD-motorn verkar ha fått annorlunda lambdasond, kanske för att den har systemet för tillsatsluft för att snabbt värma upp katalysatorn (Pulsair).
Användarvisningsbild
av lennarte
Det var denna jag köpte,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000026585/
Men som "NilsO" skriver, det finns fler modeller. Denna är en ren universal och passa modeller med 3 kablar, inte just till Volvon B230F motor. Och jag vet att FD motorn är lite speciell, men eftersom det stod B230F så förutsätter man ju att det är en sådan. Sökte på bilmodell i Biltemas sökmotor, dom rekommenderar samma Lambdasond till "F" och "FB" motorn, men -94 och frammåt (FD) har dom ingen.
av NilsO
Aha, jag läste fel, i första inlägget står B230F – inte B230FD. Men B230F var iofs ovanlig som motoralternativ i 940, tror inte den fanns på exemplar sålda i Sverige överhuvudtaget. Desto viktigare att få rätt sond.

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]