- ons 27 sep 2017, 21:03
#1200534
Jag köpte en Biltema Lambdasond av den billigare modellen (den som ska skarvas) och det fungerade "sådär". Hittade en begagnad från en 245 -92 och tänkte det skulle vara bättre. Icke... Jag höll under tiden på att felsöka och fixa en massa andra fel jag hittade och dök upp efterhand, vakuumläckor till vakuumtanken (har AC), bytt grenrörspackning (läckte vid 1-ans cylinder) bytt oljefällan (fick ta loss insuget och bytte packning där också) och rengjort och bytt delar till vevhusventilationen m.m. Bilen gick bra, men saknade det där lilla extra som B234F motor har. Detta är några år sedan när jag fortfarande var "grön " på detta med insprutning LH2.4. Jag fick rådet att koppla loss kontaktstycket till lambdasonden (enpolig svart kabel), och h--re j---ar vilken skillnad. Det kändes som 30 hk till i motorn (den har 159 hk i original). Kopplar du loss Lambdan så går insprutningsboxen in i ett "skyddat läge" och fungerar det bättre när du koppla loss lambdan så fungerar inte lambdan den ska. Köpte en universal 3-trådars (oskarvad) från Biltema och den har funkat i flera år nu. Har dom senare åren kört på E85 och det fungerar också, även på vintern.
Det jag menar med detta är att om lambdan inte fungerar efter byte, äe det kanske inte lambdan det var fel på innan heller. Glöm inte att kolla och nolla felkoder under tiden bara......
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V