Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TitanS60
Tjena

Har ett problem som jag håller på att bli fullständigt galen på. Har en S60 2007 som rullat 17.000 mil. Jag har anliggande broms höger fram trots nya saker
jag fick nyligen renovera bromsarna fram efter att dom gamla skivorna hade slagit sig, antagligen pga av värme pga av anliggande bromsar.

Till problemet:
Jag har bytt skivor,belägg, bromsok samt bromsslangar på bägge sidor fram (inget biltema, bosch och brembo) och ändå har jag en anliggande broms höger fram. Jag luftat systemet flera gånger (höger bak, vänster bak, höger fram,vänster fram) jag har gjort rent glidpinnarna till oken och smörjt in dom med ett tunt lager med silikonfett. Jag har satt kopparpasta på glidytorna på bromsbeläggen, även slipat av lite på bromsbeläggen uppe och nere för att vara säker på att dom ska löpa fritt. Jag vet inte vad mer jag ska testa, har även testat att köra vida men har inga felkoder överhuvudtaget på bromsar. Någon som har någon idé vad jag kan testa mer?? ?:-/ ?:-/
av MickeM
Vad händer?
Blir bromsen het?
Durrar det?
Går det tungt?

Är bromsoken Brembo?
Det hade jag monterat på frugans Rav4, men dom började läcka bromsvätska efter 1,5 år. (1års garanti)
BÅDA TVÅ fram, så ingen tillfällighet med ett av oken. Båda bak ser 20 år gamla ut, trots 1,5 år.
Förb skräp -ok!
av TitanS60
Bromsoken och slangarna är bosch, det är bara skivorna och beläggen som är brembo. Hade också en kompis som hade problem med sina brembo ok.
Det som man märker mest är skrikande ifrån bromsen. Har känt på fälgen efter körning och upplever inte att dom är varma. Däremot så har jag direkt efter körning hissat upp bilen och känt på däcken, Vänster fram rullar fint men högersidan trögar, inte så att det är bom fast men man får ta i betydligt mer än på vänstersidan. Men inget durrande, kör man bilen och bromsar så drar den inte åt något håll, känner inga vibrationer i ratten heller
av MickeM
Skrikande är ju mer bromsbeläggs-relaterat, och inte typiskt tecken på anliggning.
Blir inte bromsen het, är nog inte oket problemet.
av Arnold
Om bromsarna skriker skulle du kunna prova med skrikplattor bakom bromsbeläggen. Har du någon uppfattning om högersidan var trög innan du bytte delarna?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Det låter som att bromsbytet har gått till på rätt sätt. Det nämns dock inget om rengöring/slipning av okhållarna där beläggen ligger an, men eftersom det har slipats på beläggen så får vi anta att dem löper lätt i okhållarna.

Om sedan fälgen inte blir varmare än normalt efter körning och bilen inte drar åt något håll så skulle jag prova att skruva loss oken från okhållarna, hänga dem i hjulhusen, kasta på hjulen och prova rulla igen. Det kan ju vara så att det t.ex. är ett hjullager, eller drivaxelns stödlager som gör att det trögar mer på höger än vänster.
av TitanS60
jag rengjorde okhållaren också innan jag monterade beläggen. Tack så mycket för tipsen, jag får ta och grejja lite imorgon och se om jag kan få ordning på det

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]