Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Hjälper en polare felsöka på sin XC90 MY04 tillv. 2003/12.
Har felkod BCM-0094 (kommunikation CANbus) samt CEM-1A64 (kommunikation med DEM).
Lite andra spökfel också, centrallås, tankmätaren dör etc lite saker som går via REM-modulen bak.

Drar ut säkring nr1 till REM-modulen (bak), väntar en kort stund och sätter in igen och vips så fungerar centrallås samt tankmätare etc igen, men bara ett tag, och det löser inte DEM problemet.

Misstänker att REM-modulen håller på ge sig och att det i sin tur är orsaken till felkod CEM-1A64 (kommunikation med DEM). DEM matas tydligen via REM modulen säkring nr17 enligt ägarmanualen står det: styrenhet fyrhjulsdrift (AWD).

Vill gärna vara säker vid mättillfället så frågan är när ska säkring nr17 ha spänning? När jag mäter är bilen igång, står stilla men automatlådan i läge drive, men fortfarande ingen spänning ut till DEM.

Känns som att vi ska jaga begagnad REM-modul men inte säker. Kanske räcker det att byta relä på REM-modulen?

Förslag välkomnas, tack för ordet.
Ha det gott.
Mvh Eriksson
Senast redigerad av 1 beriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Båda felkoderna har med kommunikationen med DEM att göra och jag misstänker liksom du att felet kan bero på att DEM inte får spänning. Enligt signalbeskrivningen i VIDA bör det finnas spänning vid säkring 17 vid REM när tändningen är på.

För att besvara din avslutande fråga tror jag mer på reläfel än att det är något galet med REM som sådan. Reläfel är vanliga medan det är rätt ovanligt att elektroniken i REM pajar. Hur som helst är det alltid klokast att prova relähypotesen först eftersom ett relä är så mycket billigare och enklare att byta än REM.

Spänningsmatningen till DEM går mycket riktigt via säkring 17 vid REM. Men om det blir spänning vid den säkringen eller inte beror på ett relä styrt av REM, närmare bestämt det relä som sitter i reläplats RMA1, d.v.s. reläet längst ned i högra hörnet på REM. Det finns också en huvudsäkring vid batteriet, säkringsplats 1 bland batterisäkringarna, som har med DEMs strömförsörjning att göra. Om den säkringen är trasig får DEM ingen ström även om reläet sluts när det borde. Kolla alltså säkring 1 vid batteriet. Den är 30-matad, d.v.s. det bör alltid finnas spänning efter den säkringen om säkringen är hel. Om allt är OK så långt, kolla om det hjälper att byta relä på den plats jag angav. Kanske går det att knycka ett relä med samma artikelnummer från någon annan plats på REM för att prova men det är jag inte säker på. Måste man köpa ett relä kostar de ju dock bara en spottstyver.

De övriga problem du nämner (centrallås, tankmätare) kan mycket väl också bero på reläfel, dock troligen inte samma relä som det ovan nämnda.
Hej.
Gjorde en maja, det var visst inget fel på matningen fram till DEM, felen kvarstår och felsökning fortsätter.

Har som sagt massa strul kring REM'en tror vi eftersom de felen tillfälligt avhjälps genom att dra ut/sätta in säkring nr1 (bak) på nytt. I tidigare försök att utesluta komponenter drog vi ut samtliga säkringar bak och hade bara nr1 kvar, skulle något kopplat till REM'en vara defekt skulle det kanske dra ner REM'en var vår tanke. Det visade sig att spolen till DEM relät matas via säkring nr5 (bak) och kontakt-slutningen i relät sedan avsäkras med nr17. Har en bilaga men kan inte skicka inlägget med bilagor det står 'Bildfilen du försökte bifoga är ogiltig'.

Med säkring nr5 samt nr17 på plats har vi spänning fram till DEM-modulen under bilen. Mätte vid kontakten, ok. Surrar i DEM'en när tändningen slås på, säkert normalt så orsaken till felkod CEM-1A64 vet vi ännu inte. Drog ut kontakten till DEM helt åter igen för att se om övriga fel lugnade ner sig (matning + bus finns i samma kontakt, syns i bilagan som jag ska försöka lägga upp).

Idag fick polarn ännu ett nytt konstigt fel. När han skulle backa så drog bakre vindrutetorkare igång. Men bara vid det tillfället, han la i backen igen för att dubbelkolla. Men nu efteråt går det inte längre återskapa felet. Torkaren matas från relän RMI13 samt RMI16, backljusen matas från relä RMI4. Gemensam nämnare, REM'en.

Här är några av de andra konstiga felen han haft med bilen:
- Går inte låsa bakdörrar eller bagage
- Tankmätaren pendlar fram/tillbaka ibland
- Oljemätarn likaså
- Blinkers blinkar men indikeringen i instrumentpanelen verkar blinka i otakt ibland, länge med fördröjning sporadiskt
- ABS lampan blinkar till ibland samt varnar bromsfel stanna snarast
- Han säger att det är ett relä bak som han tycker drar sporadiskt, inte när han bromsar eller gör något speciellt utan bara då och då. Det hörs nu när vi tagit bort paneler och så under tiden vi felsöker.

Ovan fel avhjälps tillfälligt (ibland en kort stund men kan vara i timmar också) genom att dra ut/sätta in säkring nr1 (bak). En "omstart" av REM verkar det som men jag ser inget kretskort utan bara säkringar, relän, shunt. Läste i en annan tråd att REM'en går till:
Bränslenivågivare
Bromsljus, relädrivare från CEM
PAM (parkeringssensor)
nivåsensor till larm
lägesgivare för ljusviddsreglering
bältespåminnargivare passagerare
Signalspänning högt monterat bromsljus
bagagerumsbelysning
tankluckelås-.ghh
Låskistor bak

Kanske dags att leta begagnad REM-modul men det hade varit najs om felet kunde mätas fram. Har inte erfarenhet av felsökning på bilar, hur man kan utesluta de olika modulerna, utesluta buss-fel, när något går sönder stör det verkligen ut hela buss-systemet så att man får fel som inte är fel osv.

Har en ELM327 OBD2 som jag anslöt mot bilen med blåtand men får inte fram varken fel som varit eller aktuella fel. Läste någonstans minns inte var att OBD2 porten i bilen måste först aktiveras för att kunna läsa av buss-felkoder. Ett relä eller två som ska dra i CEM vilket normalt görs från VIDA om man nu har rätt grejor så att säga. Om det är någon som vet vilket relä man kan bygla tillfälligt hör gärna av er tror det är många som skulle ha glädje av den informationen. Om det nu är sant att man kan göra så, står mycket på nätet.

Polarn svängde förbi Bilia 23/8 för att uppdatera REM'en med ny mjukvara.
Vi hade läst att det hjälpt någon som hade just det felet vi har att REM'en 'somnar'. Jag menar den vaknar ju till liv igen efter säkring nr1 dras ut/sätts in, kvarstår gör dock anti-sladd larm samt SRS varning men de konstiga felen som listats ovan försvinner en stund.
Bilia sa iaf att det inte gick att ladda ner mjukvara pga. felen som fanns på bilen, kommunikationsfel. Vet inte exakt vilken felkod de syftar på men bifogar protokollet när jag listat ut hur man gör. Verkar skumt att Bilia inte själva kunde sektionera bort felet tillfälligt för att möjliggöra kommunikation/nerladdning. Kanske skulle polarn dragit ut säkring nr1 (bak) precis innan Bilia försökte kommunicera med bilen.

Det var allt för den här gången.
Nästa steg? Ja ni...
Tja synd att det inte var så enkelt som att DEM inte fick ström. ;-)

Det vore bra att se protokollet med alla felkoder som Volvo läst ut. Om forumeditorn säger att bildfilen är ogiltig beror det enligt min erfarenhet vanligtvis på att bildfilen är för stor, d.v.s. för många bytes. Du kan prova att krympa den pixelmässigt så länge informationen är läsbar eller behålla den i samma storlek men reducera jpeg-kvaliteten en aning. Går att göra i vilken bildeditor som helst.

Du kan inte läsa något av intresse i det här sammanhanget med din ELM327, d.v.s. med en generisk OBD-läsare. Den klarar inte de felkoder som kan vara aktuella här. Det behövs en läsare specifikt avsedd för Volvobilar i den här generationen, t.ex. VIDA/DiCE (men det finns även flera andra).

Jag är spontant inte säker på att alla de felsymptom du listar har med REM att göra. Oljemätare (snarare än oljevarningslampa)? Finns det på XC90? Har det i så fall något med REM att göra? Och ABS har mig veterligen ingen koppling till REM. Blinkers har det bara delvis. Skulle kunna vara något annat fel som t.ex. rör kombiinstrumentet snarare än REM. När det gäller låsningen av baklucka/bakdörrar och bakrutetorkaren riktas däremot misstankarna mot REM. Hur det är med tankmätaren är jag osäker på. OBS att det är normalt att bakrutetorkaren går igång när man backar om framrutetorkarna är påslagna.

Vad DEM beträffar har den inget att göra med REM så när som på strömförsörjningen. CAN-förbindelsen till DEM, som enligt de två felkoder du rapporterat inte funkar som den skall, går inte via REM. DEM sitter på höghastighetsdelen av CAN-nätet medan REM sitter på låghastighetsdelen. CEM är den enda styrenhet som kan kommunicera på båda dessa nätdelar. Alla andra styrenheter kommunicerar bara på den ena eller den andra.

Hur är det med batteriet? Dåligt batteri/dålig laddning kan ibland göra att styrenheter får spatt och visar upp en hel serie konstiga fel.
CEM är den enda styrenhet som kan kommunicera på båda dessa nätdelar. Alla andra styrenheter kommunicerar bara på den ena eller den andra.
Angående CEM. När vi initialt försökte felsöka så hittade jag en tråd på swedespeed om problem med vattenläckage vid infästningen till torkararm, att vatten letade sig ner till CEM kortet som inte var skyddat (se bild) med massa roliga fel som följd. Har inte undersökt närmare då hans bil ser ok ut okulärt men det kan vara idé att gå vidare, borde inte vara så svårt att få ut CEM kortet och undersöka?
cem-water-leak-wipers.png
CEM vatten läckage infästningen torkararm
cem-water-leak-wipers.png (389.54 KiB) Visad 1631 gånger
Lite länkar som tar upp problemet:
http://turbobricks.com/forums/showthread.php?t=183701
A Volvo mechanic showed me this bit of insanity. The CEM1 circuit board sits on top of CEM3 circuit board and they are soldered to each other via header pins. CEM3 is conformably coated but CEM1 is not. The difference due to exposure to elements is obvious. What possessed Volvo to protect one board and not the other?
http://forums.swedespeed.com/showthread ... new-design Här står det dock att detta bara gäller XC90 från 2005-2006, vår är en XC90 MY04 tillv. 2003/12
It applies to 2005-2006 XC90s with the last six digits of the VIN between 134000 and 256551. Volvo issued a Technical Service Bulletin to its dealers regarding water entrance in the plenum causing CEM harness corrosion. Repair involves replacing the plenum lid with updated part # 30728860 and service grommet part # 30775689. Service Bulletin No.: 37-35 NHTSA ID Number: 10020121
http://sutersauto.com/calling-all-2005-xc90-owners/
We need to make sure that you have no water leaks at the base of the windshield of your XC90. There is a condition that may develop on certain cars from 2005 where a piece of plastic designed to keep water out of the interior of the car doesn't do it's job. There is a re-designed plenum available from Volvo that will prevent water intrusion, and for about $50, it is an update well worth performing. The alternative is wait until the water migrates into the computer, then you get to change the thousand dollar computer as well as the $50 plenum!

Ni nämnde batterispänning. Ligger på 11,4v bad honom fylla på lite så får vi se. Jobbar skift så vi har inte träffats hör av mig till forumet igen när jag vet mer.

Tack så här långt ha det gott!
/Eriksson
Döpte om tråden då det inte längre handlar om matning fram till DEM men ändringen ser bara ut att gälla första inlägget tyvärr. Alltid bra om andra kan hitta hit via en sökning, en admin får gärna döpa om tråden till något mer passande :D
Om den dåliga batterispänningen inte bara beror på tillfälligt bristande laddning är det nog batteribyte som gäller till att börja med. Felkodsutläsningen tyder på att datorsystemet fått spatt och det är inte ovanligt när batteriet är på väg att "balla ur". Alternativet är kanske fel på CEM men man skall inte måla fan på väggen och i vart fall först utesluta fel på elförsörjningen. Sedan är det kanske en bra idé att beväpna er med en egen Volvospecifik felkodsläsare så att ni slipper åka till Volvo ÅF varje gång det skall läsas eller raderas.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]