Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enpc
Hej
sedan du tagit bort plomberingen och låsningen vrider du hylsan inåt för att höja trycket. Detta är dock inget jag rekommenderar att man gör om man inte vet exakt vad man gör. :roll:
av Nille
Så länge motor och turbo i bra skick ska det inte vara några problem och skruva upp den lite, se bara till att du har en bra turbotryckmätare så du har koll hur mycket du skruva upp det.

Men håller med *enpc* har du inte större koll på hur motorn m.m funkar så är det inget att rekommendera.
av Addekarlsson
Att höja laddtrycket utan att chippa samtidigt är dessutom väldigt dumt, då höjt laddtryck ökar risken för spikningar. Se min enormt gamla tråd i avdelningen garaget, som handlar om en 780 bertone.
Det vart inte billigt för mig när det spikade. Visst, en speciell motor i den, men man ser vad som kan hända i alla fall.
Ytterligare en förutsättning för ökat laddtryck är att man glömmer bort att tanka 95 oktan, utan börjar med 98 oktan oxå, och detta är viktigt för att försöka förhindra spikningar.

Ska du ändå öka laddtrycket, så tänk på att bara skruva ett varv i taget, och gå inte över 0.7 bar (mätt med en stabil graderad laddtrycksmätare) utan att chippa, för din plånboks säkerhet.

Bara rekommenderar enligt hur jag tänker, som råkat ut för kostsamma spikningar.... :wink:

Mvh/ Adde
av kvist86
hur mycket kan man höja laddtrycket om den e chippad?
av nofear745
Beror på vad det e för bil.
av nofear745
Beror på vad det e för bil.
av kvist86
945 turbo 98
Användarvisningsbild
av Lantz
Mitt råd är att chippa bilen!!
av kvist86
ja de e den, de skrev ja ju först. runt 1kilo e lagom va?
Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]