NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fr3dde
Hej! Idag när jag skulle iväg till jobbet så startade inte bilen, den går runt på startmotorn men den startar ej, varvräknaren lägger sig på 0rpm när man försöker starta. Bytte dieselfilter på den för någon månad sen, och bytte EGR ventil idag i hopp om att det skulle vara felet men inget har hjälpt. Partikelfilter är bytt från förra ägare inte gått långt sen dess

Någon som vet?
Gäller en Volvo v50 1.6d drive 2009
av Perra_367
Står varvräknaren på noll så misstänker jag antingen vevaxelgivare eller kamaxelgivare. På 2.0D så startar motorn enbart om kamaxelgivaren funkar, om vevaxeln inte funkar så startar motorn, men varvräknaren står på noll..

Jag skulle kolla på vevaxelgivaren först.. På 2.0D sitter den på undre delen av motorn (där hjälp-system-rem och kam-rem sitter). Och kamaxelgivaren sitter på toppen på samma (högra sidan i färdriktningen). Vej ej motsvarande placering på 1.6D.

Dessa borde dock ge ordentliga spårbara felkoder, har du kollat om du har några som är aktiva?
av fr3dde
Perra_367 skrev:Står varvräknaren på noll så misstänker jag antingen vevaxelgivare eller kamaxelgivare. På 2.0D så startar motorn enbart om kamaxelgivaren funkar, om vevaxeln inte funkar så startar motorn, men varvräknaren står på noll..

Jag skulle kolla på vevaxelgivaren först.. På 2.0D sitter den på undre delen av motorn (där hjälp-system-rem och kam-rem sitter). Och kamaxelgivaren sitter på toppen på samma (högra sidan i färdriktningen). Vej ej motsvarande placering på 1.6D.

Dessa borde dock ge ordentliga spårbara felkoder, har du kollat om du har några som är aktiva?

Går i dom tankarna också att det skulle kunna vara någon av dessa givare. Har dock inte hittat var dessa sitter på 1.6an har sökt på internet utan framgång också hmm ?:-/
av Perra_367
Har inte provat att ladda upp filer så här tidigare men provar. Bilden visar en 1.6 hdi vilket borde vara samma som 1.6d.

#73 är kamaxelgivaren
#83 är vevaxelgivaren
1.6hdi.jpg
1.6hdi.jpg (48.6 KiB) Visad 4336 gånger
Startmotorn? De finns de som haft startsvårigheter trots att startmotorn snurrar, det har då berott på överslag i startmotorn som orsakar så pass stort spänningsfall så övrig elektronik flippar ur. Du kan läsa systemspänningen vid start i Vida om du har tillgång till Vida.

Här är en tråd, visserligen om 2.0D , men du kan ju jämföra http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p881930

Hej Jag undrar om man kunde få höra li[…]

@Forz , Lite nyfiken hur det gick med felsök[…]

Motorproblem

Kan det vara så att den "tappar" e[…]

Volvo 745 1992 b200f problem

Hej har problem med min 745 som jag bytt motor i .[…]