Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej! ny här på forumet. Har problem med partikelfiltret på min xc90 D5-08, allt börja med att den varna för motorservice erfodras, kopplade in vida och läste av koderna och de visade att tempgivare felaktig och partikelfiltret fullt. bytte till en nytt filter, tempgivaren och tryckgivare. nollade datorn att det satt ett nytt filter där. körde ungefär 15 mil och samma fel kommer upp? ?:-/ bien står inne på volvo nu åh dom hade blåst rören och nå mer. hämtade bilen körde typ 10 mil sen kom samma fel upp igen. kan tilläga att virvelspjället är bytt och länkaget sitter som det ska. nån som haft samma fel som mig tro ?:-/ bilen har gått 18000 mil
Hade liknande problem med min XC90 D5 för ett tag sedan .Volvo bytte tryckgivaren och rengjorde partikelfilter med Vida utan resultat. Efter mycket om och men plockade de bort rörsystemet mellan givaren och partikelfilter och undersökte närmare de korta gummislangbitar som förbinder de metallrören i systemet och där var felet. Gummislangar hade torkat och läckte ,det syntes inte ovanpå utan man fick ta loss de och böja .
ok ja så kan de ju vara, ska tipsa volvo om de, har juh garanti på bilen så det är juh tyvär inte jag som skruvar på den. men fick du felkod på tempgivare och att sotfiltret var fullt fast det bara var typ 10% fyllnad? måste hjälpa åh leta fel den har stått på volvo i 4 v snart så man börjar juh fundera på vad dom gör ?:-/

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]