Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonas158
Volvo744 90 modell
Bilen startar i typ 2 sekunder om lmm är inkopplad, har testat med annan lmm men med samma resultat.
Håller man varven över 3000 så går den. kopplar man ur lmm så går den men den går fett. Har kollat felkoder och det var inga
Lamndasonden har jag skarvat nya kablar till men då det var 2 vita och 1 svart så satt jag bara dit dom vita, spelar det kanske någonroll?
Motorn har stått på pall ett år innan jag tog ur den ur en annan bil och då funkade den felfritt, har samma boxar och allt nu.
När jag kopplar ur lmm börjar lamdasond lampan att lysa men det kaske den ska göra?
Någon som har en idé vad som kan vara fel? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:Nu kanske jag är ute på hal is. Men dom vita kablarna till lamda är väll bara förvärmningen? Svarta är signalen va ja kan minnas... Har du fel sorts lamda då?
Du minns rätt, den svarta är signalen.
Jonas158 skrev:Bilen startar i typ 2 sekunder om lmm är inkopplad, har testat med annan lmm men med samma resultat.
Skarva kablarna kan vara "vanskligt". Svårt att få det att fungera, och du måste använda dom skarvar som följer med när du köper den. LH2.4 har ett nödkörningsprogram som gör att du kan köra "ganska normalt" utan Lambda och/eller LMM. Går motorn lika illa med detta bortkopplat är det något annat fel
av Jonas158
Frrla skrev:Nu kanske jag är ute på hal is. Men dom vita kablarna till lamda är väll bara förvärmningen? Svarta är signalen va ja kan minnas... Har du fel sorts lamda då?
Allt satt på andra bilen och fungerade som de ska, det är bara överflyttat.
av NilsO
Jonas158 skrev: Lambdasonden har jag skarvat nya kablar till men då det var 2 vita och 1 svart så satt jag bara dit dom vita, spelar det kanske någonroll?
Eftersom du också skriver att du tagit motorn ur en annan bil, så låter det som att du fått fel lambdasond. Kanske för att du parat ihop en motor och en bil av olika årsmodeller?

Om du kopplar ur både lambdasonden och LMM så ska motorn starta och gå utmärkt på tomgång. Prova det först. Om den gör det så beror nog felet på att du har fel lambdasond, har kopplat fel eller liknande.

Om den INTE startar och går bra på tomgång med lambdasond och LMM urkopplade så måste felet ligga någonannanstans.

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]