Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Stift byttes ifjol då lmm rengjordes samt nytt luftfilter och allmän översyn då allt såg bra ut.
Nu har den börjat rycka stundvis, och ibland ger den en cylinder ledigt, vill få till att det inte alltid är samma cylinder varje gång.
Vad bör man kontrollera?
Tändspole?
Kablar?

För något år sen gick den upp på tomgång och svajade mellan 900 och 2500 rätt som det var. Men har försvunnit av sig själv efter service och gått över kontakter. Men vet inte exakt vad som fixade felet. Den har gett små tendenser att göra såhär endå ibland men slutar nästan direkt igen.
Häng en påse bakom avgasröret så kan "fånga" den där när han smiter ut genom personalutgången.... :roll:
När det lägger av så "sporadiskt" brukar det vara tänd. relaterat (stift, lock, rotor , kablar). Hade det varit bensin skulle det väl varit alla. Om det inte är en spridare. Alla spridare jordas ju på ett ställe (en ingång i boxen) men det måste finnas en "kopplingspunkt" där dessa 4 kablar går ihop till en?? Boxens givare jordas ju sedan vid insugningsröret och då också spridarna förmodar jag. Finns så klart en kopplingspunkt på + sidan också, det går ju bara en kabel från reläet vid expansionskärlet.
Hög tomgång ibland kan vara dålig vevhusventilation, mögigt, slitkanter, dåligt justerat, slitet gasspjäll och/eller spjällhus. Givetvis tomgångsmotorn, även om det sällan är fel på just den.
Du har väl inte Puls Air och EGR på den, eller?? Det kom väl inte förrän lite senare (FD-motorn)
Fast vi har provat påsvarianten i olika utföranden utan resultat. Tror du han stannar i ljuddämaren kanske? :)
Är en fb motor. Den lite vassare föregångaren med 531 topp.

Så man ska gå över jordgubbar och kontaktboken till och börja med? Så går man över till rörhusmekaniken i ett senare skede om det inte hjälper?
Vist kan man se på rotor osv om det börjar bli dags för pension även på dessa?
Frrla skrev:Fast vi har provat påsvarianten i olika utföranden utan resultat. Tror du han stannar i ljuddämaren kanske?
Du får ha en medhjälpare i skuffen som håller i påsen så han kan knyta ihop den när han kommer.... Han måste ju ut, annars är det ju ingen vits att kila vidare.
Gamla fördelarlock kan bli väldigt dåliga utan att det syns. Om man känner med fingret på insidan kan det vara alldeles trögt och "knottrigt", perfekt för att hålla kvar kondens. Det jag skrev om spridarna var något jag kom på när jag skrev inlägget, har faktiskt ingen aning om hur det ser ut men på elschemat visar det kopplingspunkter både på plus och minussidan. Det "ligger" säkert gömt i elhärvan någonstans. Vill minnas att någon på forumet skrev för ett tag sedan om att han fick skära upp kabelhärvan, för det var något med spridarna. Kommer dock inte ihåg var det var för fel han hade.
En jobbarkompis kör ibland med sin fars 850 -95 (gubben kör inte längre). I vintras vägrade den starta när de hade stått en månad. Innan dess gick den perfekt, och den var ganska nyligen servad. Han fick rådet att kolla på lock och kablar (aldrig bytt innan, 25000 mil). Han kollade på det och sa att det såg jättefint ut, tog tryckluft och blåste rent. Kolet och fjädern hittade han aldrig. Körde om Biltema och hämtade lock, rotor och kablar och bilen startade direkt. Den stod då fortfarande kvar ute i snön där den då stått i nästan 2 månader. Bilen har aldrig gått så bra, enligt honom.
Va dum ja va som inte köpte kablar lock å rotor när ja ändå va på biltema idag nurå (10mil enkel resa). Aja. Ska åka och kika lite närmare på den strax å då ska vi koppla på vagn och sätta 3-4 Pers där så får dom nog syn på den luringen som tänkte smita. Funderar på om man ska svetsa på ett galler eller nät så är flyktvägen spärrad :)
Hade så på en 740 - 90;a, olika spridare hela tiden felade
Provade massor med "normala" bytesdetaljer, men inget hjälpte
Efter ett tag så i mitt fall hittade jag felet och det var spridarna som inte öppnade korrekt. Det som behövdes var spridarrengöring i tanken och i överdosering, så efter cirkus 20:e talet mil så försvann bekymren

Efter något år kom det tillbaka igen, men då hällde jag i lacknafta i tanken (det är största delen i många av förgasarrengöringsmedlen) och då släppte det efter några få mil
Körde kanske två tankningar med detta och sedan kom det aldrig åter
Frrla skrev:Va dum ja va som inte köpte kablar lock å rotor när ja ändå va på biltema idag nurå
Nja, tror det var klokt – Biltemas tändkablar, fördelarlock och rotor har åtminstone jag dåliga erfarenheter av. Jag har köpt på Volvo istället – inte jättebilligt, men billigare än på Mekonomen och andra eftermarknadskedjor. Ett fördelarlock som är av bra kvalitet – dit räknas att packningen håller tätt – kommer antagligen aldrig att behöva bytas mer.

(Annars har jag inte direkt några invändningar mot Biltema. Men just fördelarlocket som de åtminstone har sålt tidigare är för slarvigt tillverkat. Tändkablarna passar dåligt, sitter osäkert fast på tändstiften och gummihöljena sluter tveksamt tätt.)
Jag köpte ett fördelarlock på Biltema för 6 mån sedan, det höll 2 veckor sedan stannade bilen... Skandix.de har Bosch för 50 euro sist jag kollade...

Enkla sanningen är ja. Du tar bort askkoppen[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]