Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av percy
Hej!

Detta kan förete sig som ett lyxproblem men oljudet (gnisslet) från instrumentpanelen håller på att göra mig galen!

Jag äger och kör en -99 V70 GLT. Gnisslet, som jag bedömmer det, kommer från den övre/inre instrumentbrädan närmast rutan (där solsensor och larmindikator/sensor sitter). Materialet är någon form av hård plast. OLjudet ökar med ojämheten i väglaget.

Så till min fråga. Är det någon som vet hur man tar loss härligheten?

Hur man tar lös den "mjuka fluffiga" instrumentbrädan framför (vinyl) har jag hittat i Haynes men inte den inre. Input någon?

Gott nytt år

// Percy
av percy

Efter att ha lugnat ned mig en aning. Gick jag rationellt till väga och verkligen LÄSTE igenom Haynes samt ANVÄNDE sökfunktionen på denna sida och hittade lösningen.

Plastpanelen sitter fast i 4 st skruvar. Två av dessa hade lossnat visade sig.

För att komma åt dessa. Lossar man torkararmarna och lösgör torpedplåten (5 st torx). Under där mot torpedväggen finner man då de 4 st skruvarna. Dessa kan alltså ralla upp.

Nu är bilen tyst och fin som en dröm igen....... Om det inte bara var för gnisslet i bussningen till rattstångens genomföring i torpedväggen..... :wink: Men den har jag en fix på redan....ska bara bygga upp tillräckligt med frustration för att orka ta tag i det hela.

// percy
av martho
5-56 el. motsv. vid bussningen där rattaxeln går in vid golvet. Ljudet försvinner direkt.
av *pettson*
martho skrev:5-56 el. motsv. vid bussningen där rattaxeln går in vid golvet. Ljudet försvinner direkt.
Hmm har 70 serien en bussning där?.. 850 serien har ett nållager..
av percy
Jo

På min bil sitter det en bussning där. Skulle dock mycket hellre ha ett nålrullager där. Känns som om det skulle säkra gnisslet bättre om man så säger.

Eftersom det aldrig blev riktigt kallt(det gnäller mer när det är kallt) i vinter så har jag givetvis inte byggt upp nog med frustration att fixa hela men nu säger jag 5-56 here I come.... :D

// percy
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]