Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrillee
Hej hallå där.

Lite desperat nu och vet inte va ja ska ta mig till för ingen vet vad de e som är fel.
Läs gärna igenom innan du droppar förslag.

Jag har alltså en XC70 -03 som knackar när man gasar, inte ventilknack alltså.

Knackandet hörs som mest mellan 2000-3000 varv sen försvinner det (exakt på 3000varv).
Knackandet är som värst när den är kall, lugnar sig när den blir varm men knackar ändå så pass att de hörs väl i bilen och utanför.

Men står du stilla och varva så hörs det inte, haft in den på verkstad och de kan inte återskapa det heller utan bilen måste stå på mark och rulla dvs det måste vara belastning på drivlinan för att de skall höras men notera nu... det följer alltså varven inte hastigheten. ligger ja i 90 km/h och småpumpar på gasen så följer knackandet med varven (bilen hinner alltså aldrig accelerera).

Så jag har dömt ut att det är själva motorn tex något i toppen pga detta. och lådan vet ja inte heller om det är eftersom det följer inte hastigheten utan motorvarven.

Jag bytte nyligen multiremmen då den for åt helv*te samt spännhjulet så de är inte det.

Vad kan det vara?

Jag hade ju lätt gissat på något kopplat på multiremmen om de inte hade varit så att de bara kommer när man rullar dvs inte när man står still och varvar.

Jag ber verkligen om hjälp, tips på vad det kan vara eller vad jag kan kolla?
av andersuw
chrillee skrev:Men står du stilla och varva så hörs det inte, haft in den på verkstad och de kan inte återskapa det heller utan bilen måste stå på mark och rulla dvs det måste vara belastning på drivlinan för att de skall höras men notera nu... det följer alltså varven inte hastigheten. ligger ja i 90 km/h och småpumpar på gasen så följer knackandet med varven (bilen hinner alltså aldrig accelerera).
Om du får någon varvtalsförändring genom ditt småpumpande på gasen så får du också hastighetsförändring (förutsatt att det inte handlar om en momentomvandlarautomat med lock-upen ur). Det finns i det här läget ingen möjlighet för varvtalet att förändras utan att också hastigheten förändras. Det enda du förändrar är belastningen. Du kan alltså inte avgöra om ljudet följer hastighet eller motorvarv på det här sättet. I bästa fall (det är kanske inte helt lätt) kan du skilja på vissa saker genom att hålla oförändrad hastighet men byta växel och genom att koppla ur eller lägga i friläge/neutral.
av chrillee
andersuw skrev:
chrillee skrev:Men står du stilla och varva så hörs det inte, haft in den på verkstad och de kan inte återskapa det heller utan bilen måste stå på mark och rulla dvs det måste vara belastning på drivlinan för att de skall höras men notera nu... det följer alltså varven inte hastigheten. ligger ja i 90 km/h och småpumpar på gasen så följer knackandet med varven (bilen hinner alltså aldrig accelerera).
Om du får någon varvtalsförändring genom ditt småpumpande på gasen så får du också hastighetsförändring (förutsatt att det inte handlar om en momentomvandlarautomat med lock-upen ur). Det finns i det här läget ingen möjlighet för varvtalet att förändras utan att också hastigheten förändras. Det enda du förändrar är belastningen. Du kan alltså inte avgöra om ljudet följer hastighet eller motorvarv på det här sättet. I bästa fall (det är kanske inte helt lätt) kan du skilja på vissa saker genom att hålla oförändrad hastighet men byta växel och genom att koppla ur eller lägga i friläge/neutral.
Känner att du hakar upp dig på totalt fel sak isätllet för det som faktiskt är problemet.
Försök misstolka mig rätt. Om jag håller en jämt hastighet & snabbt pumpar till på gasen så pass att den börjar reagera = varvtalet ökar så ökar knackandet (dock inte nog stor gaspåverkan att lådan behöver växla ner eller så eller hinner börja accelerera så att man märker det).

Åter igen, fokusera på problemet så för att hjälpa dig med detta så kan jag ge dig ett annat exempel.
Startar och skall köra iväg, backar ut, lägger i Driven och kör...allt med att bilen accelererar iväg så ökar knackandet.
Bilen växlar per automatik upp till nästa växel som den skall och missljudet/knackandet "dämpas" iom att varvtalen sjunker.
Låt säga att jag skall ut på en 90sträcka, så startar man på 1an, sen 2an....när bilen växlar upp på 3an och 4an så är det ju 2 växlar som den drar ut på lite mer jämfört med 1an och 2an. När jag har 3an eller 4an i och den ligger i registret 2000-2999 varv så hamrar den på mer och mer tydligare och tydligare allt eftersom man kryper närmare 3000 varv... men... direkt den varvar över 3000 varv så försvinner det (noterar att den varvar över 3000, alltså inte bytt växeln ännu).

Det är detta jag inte blir klok på.
Känns som att hade det varit vinkelväxeln så hade de inte påverkats av varvtalet.
Behöver hjälp med att hitta logiken, just 3000 varv.
av andersuw
Min avsikt var bara att påpeka att ditt test för att separera varvtal och hastighet genom att småpumpa på gasen inte fungerar. Om man bygger sin analys på fel förutsättningar löser man inga problem. Alltså försökte jag hjälpa dig till en bättre analys. Att du sedan kanske gjort andra test som du inte beskrev kunde jag inte gärna veta.

Sedan är heller inte hur knackandet förstärks eller dämpas något som hjälper dig att separera varvtal (motor, ingående axel) från hastighet (utgående axel, differential, vinkelväxel, drivaxlar, nav, hjul). Det är hur knackandets frekvens förändras med varvtal respektive hastighet som är avgörande på den punkten.

Att ljudet upphör vid 3000 varv pekar kanske i första hand på motor/ingående axel. Men helt säker på det kan man ändå inte vara eftersom motorns moment, och därmed belastningen på alla efterföljande komponenter, varierar med varvtalet.
Först och främst kan du tömma motorn på olja och se efter metallspån (tecken på lagerhaveri).
Sen kan man också (med hjälp av ett stetoskop) lyssna efter spel, skruva ut stiften, lägg stetoskopet mot kolvtoppen och be nån försiktigt dra veven lite fram och tillbaka. Då hörs till och med minsta spel.
av chrillee
andersuw skrev:Min avsikt var bara att påpeka att ditt test för att separera varvtal och hastighet genom att småpumpa på gasen inte fungerar. Om man bygger sin analys på fel förutsättningar löser man inga problem. Alltså försökte jag hjälpa dig till en bättre analys. Att du sedan kanske gjort andra test som du inte beskrev kunde jag inte gärna veta.

Sedan är heller inte hur knackandet förstärks eller dämpas något som hjälper dig att separera varvtal (motor, ingående axel) från hastighet (utgående axel, differential, vinkelväxel, drivaxlar, nav, hjul). Det är hur knackandets frekvens förändras med varvtal respektive hastighet som är avgörande på den punkten.

Att ljudet upphör vid 3000 varv pekar kanske i första hand på motor/ingående axel. Men helt säker på det kan man ändå inte vara eftersom motorns moment, och därmed belastningen på alla efterföljande komponenter, varierar med varvtalet.
Ursäkta om jag låter nonchalant, uppskattar hjälpen och tanken.

"Felsökningsprocessen" min har i första hand varit för att kunna utesluta vissa delar. har en tråd på FB i forumet VOLOSofSWEDEN där ja kastat upp en rad filmer med ljud där knackandet hörs mycket tydligt och min "analys" är med om just detta gällande gaspumpandet. Svårt att beskriva själva ljudet och kan ju bara beskriva en upplevelse eftersom att detta inte går att framkalla stillastående.

Ljudet uppstår när man kör och hörs tydligast när den är kall (även med motorvärmare i efter 2h)
, känner att ja ständigt måste poängtera detta igen... det är alltså endast när jag kör som ljudet uppstår och där av utesluter jag motorn, det kanske är fel?

Jag provade nu på lunchen att kasta i backen och stämpla....och knackandet började höras tydligare när varven började stiga över 2000.

Passade som sagt på att köra o göra lite ärenden på lunchen så jag testade köra med tiptronicen istället för att ligga på driven, kom fram till att missljudet hörs tydligast på 2ans och 3ans växel, på 4ans växel så hörs de knappt/minimalt och väl på 5an så hörs de inte. Det är detta jag inte blir klok på.

Kan mycke väl ligga något i de du säger kring vridmoment, påfrestning och interaktioner med andra delar i drivlinan...frågan är vad?

Köpte nytt oljefilter nu på lunchen och tänkte passa på och byta olja i helgen i motorn, det är ändå dags och jag tänkte försöka passa på och titta på oljan i vinkelväxeln. Så bilen kommer att vara upp-pallad på pallbockar i helgen så alla förslag på vad jag kan testa och kika på mottages varmt.
av MickeM
Håller med andersuv.

Info jag undrarvlver är hur frekvensen på knacket skiljer sig på tex 3an vs på 4an.
Du antyder att det följer motorvarv i första inlägget,
men att det är växelelaterat talar lite emot.

Samma frekvens = motor/ingående axel eftersom hastigheten skilljer växlarna emellan.

Högre frekvens i högre fart ju defenetivt transmissonen.

Jag vet också att mindre spricka i avgasgrenröret kan låta lite som knackningar innifrån kupen vid hög belastning. Och även tystna när värmen får röret att expandera.
av chrillee
MickeM skrev:Håller med andersuv.

Info jag undrarvlver är hur frekvensen på knacket skiljer sig på tex 3an vs på 4an.
Du antyder att det följer motorvarv i första inlägget,
men att det är växelelaterat talar lite emot.

Samma frekvens = motor/ingående axel eftersom hastigheten skilljer växlarna emellan.

Högre frekvens i högre fart ju defenetivt transmissonen.

Jag vet också att mindre spricka i avgasgrenröret kan låta lite som knackningar innifrån kupen vid hög belastning. Och även tystna när värmen får röret att expandera.
Jag hade just ett samtal med en kille som ja fått lite tips o tankar av via FB och som han sen själv sa när samtalet gick mot sitt slut så höll han med om att det är svårt att förklara problemet, speciellt såhär i text men ja ska ge det mitt bästa försök att bevara :wink:

"jag undrarvlver är hur frekvensen på knacket skiljer sig på tex 3an vs på 4an. Du antyder att det följer motorvarv i första inlägget,
men att det är växelelaterat talar lite emot"

Frekvensen tolkar ja som att du syftar på själva intensiteten på knackandet och det skulle jag säga följer varvtalet, alltså ju högre varv ju intensivare knackande. Låt säga att jag ligger på 3an, det jag då kan uppleva är att det blir hårdare knackning vid tex 2600 varv (hypotetiskt varvtal) om jag kör aggresivare jämfört med att jag gasat jämt upp till 2600 och förbi. Menat att intensiteten och upplevelsen av själva ljudet skiljer sig beroende vilket sätt motorn och drivlinan belastas dvs jämt gas kontra aggresiv provocering.

Och ja, jag antydar och menar full på att det följer varvtalet men att det hörs tydligast på växeln 2 och 3, orsak till detta tror jag ligger i själva vridmomentet och inte vara varvtalet. Vad jag menar då är att tex på 1ans växel så uppstår det sådant moment som gör att det kanske planar ut precis som de gör över ~3000 varv dvs det som nu sker hinner aldrig uppstå.

Men att när man väl lägger i 2an och 3an så har oftast bilen en annan hastighet men framför allt en annan belastning och en annan utväxling och där av annat moment i drivlinan. Gör jag min tanke förståelig här?
Väl senare på 4an och 5an så har jag uppnått sådan hastighet att det inte längre är samma högra vridmoment & belastning på samma sätt som belastar vad det nu än som är problemet vad vid missljudet inte hörs lika tydligt... det hörs alltså på 4ans växel men det är så löjligt lite oftast i jämförelse med 2an och 3an.

Mindre spricka i avg-systemet, då borde man väl höra de klassiska ljudet av ett trasigt avgassystem?
av andersuw
Vad både MickeM och jag menar med frekvens är inte hur påtagligt det knackande ljudet är utan hur lång tid som förlöper mellan varje enskild knackning. Låg frekvens betyder få knackningar per sekund. Hög frekvens betyder många knackningar per sekund. Om frekvensen följer motorns varvtal snarare än hastigheten bör man misstänka motor eller ingående axel. Om frekvensen följer hastighet snarare än varvtal är det någon del av drivlinan efter ingående axeln man istället bör misstänka.
av chrillee
andersuw skrev:Vad både MickeM och jag menar med frekvens är inte hur påtagligt det knackande ljudet är utan hur lång tid som förlöper mellan varje enskild knackning. Låg frekvens betyder få knackningar per sekund. Hög frekvens betyder många knackningar per sekund. Om frekvensen följer motorns varvtal snarare än hastigheten bör man misstänka motor eller ingående axel. Om frekvensen följer hastighet snarare än varvtal är det någon del av drivlinan efter ingående axeln man istället bör misstänka.

Förklarade bara en upplevelse i hopp om att de kunde bidra.
Men för att besvara er så (om ja inte nämnt de tidigare) så följer de varvtalet på motorn oavsett hastighet, det som krävs är alltså att bilen är i rullning rent fysiskt. Varför jag kan säga att den måste vara i rullning kommer av att det är provat att kasta den på en lyft, lagt i växeln och gasat men knackningarna uppstår inte, det måste alltså vara belastat.

Högre varv = mer knackningar per sekund.

Jag vill gärna utesluta att det är motorn i sig (topp osv), upplever att ljudet kommer från höger sida när man sitter i kupén men det är bara en upplevelse och inte fakta. Det är säkert något med drivlinan som hatt göra med kraftöverföringen men jag går in i väggen på detta för ja blir inte klok på vad det skulle kunna vara eftersom att den försvinner helt vid ca 3000 varv (skillnaden hörs tydligast på 2an o 3an).

Fått höra att hade det varit vinkelväxeln så hade det varit mer eller mindre konstant oljud, hela tiden, oavsett växel tills de att tex hylsan rykt.

Tankar o förslag på vad jag kan testa eller kontrollera?
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]