Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av duttowisch
Hej!
Har en Volvo 945 -97. Gått 28000mil som stannade i måndags. Bytte bränslepump relä till mitt reservrelä, samma resultat. Motorn startade inte.
Bränslepumpen fungerar inte (kommer inget sugande ur tanklocket när man slår på tändningen). Det som är märkligt är att det finns ingen spänning fram till pumpen när tändningen är på. Mäter på den rosa och svarta kabeln. När jag mäter på säkring nr:11 så är där ingen spänning där heller. Mätte på min fars Volvo 940 -97 och där är inte heller spänning på säkring nr:11 förrän man startar bilen. Kom tyvärr inte åt kontakten för att mäta på den rosa och svarta kabeln.

Någon som vet vad det kan vara?
av NilsO
Det ska inte vara konstant spänning där när tändningen är på. Precis när man slår på tändningen så ska det finnas spänning till pumpen ett par sekunder. Sedan slår den från igen. Du kan höra bränslereläet slå från ett par sekunder efter du slagit på tändningen.

Konstant spänning till pumpen är det bara när motorn går runt (dvs när den är igång eller när man kör på startmotorn).

Ett bra sätt att testa är att koppla in en testlampa i kontaktstycket för tankarmaturen. Då kan man se om den lyser ett par sekunder när man slår på tändningen. Gör den det, och pumpen ändå inte går, så är det nästan garanterat pumpen som gått sönder.
av duttowisch
Hej igen,
Skulle byta pumpen idag (köpte en Bosch) men fick inte av själva bottendelen, den som sitter i tanken. Den stora plastmuttern gick lätt att skruva av men som sagt fick jag inte av bottendelen. Försökte bända försiktigt men den satt hårt fast. Någon som har ett tips hur man lättast gör utan att förstöra något.
av NilsO
Om du menar att det är locket som fastnat, så är det är nog att försiktigt bryta/bända loss det som gäller. Om du använder verktyg av plast (t ex däckavtagare för cykel eller något liknande) så blir risken att du skadar något lite mindre.

När du väl fått loss den så vrider man tankarmaturen ett halvt varv samtidigt som man tar upp den ur tanken, man liksom "skruvar" upp den så att den kommer upp med pumpen och nivågivaren pekandes framåt istället för nedåt.
av duttowisch
Hej!
Jo locket menar jag. Drog så mycket jag vågade med en mini kofot, Hultafors. Försökte inte förstöra den vita packningen men det hela satt oerhört hårt fast. Jag ska försöka i morgon igen. Har tyvärr inget av plast men undrar om det håller? Kanske kan ta ett snöre om försöka dra med det?

Får jag upp den så ska jag göra som du sa.
Tack för tipsen! :)
av duttowisch
Bytte pumpen igår. Fick av locket. Det svåra var att ta ut det hela. Byta bränslepumpen i sig var en baggis. Inga större problem att sätta tillbaka locket. Det svåra var att få på den stora plastmuttern, den ville i fel gänga. Men tillslut gick det. Hade jag gjort det hela igen hade det nog gått på 1/3 av tiden. Känns så iallafall :)
Men det blir nog inte fler byte (om inte denna strular) för inte ska jag ha bilen 20år till...

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]