Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halvar89
Tjenare. Har kikat och kollat men har inte fått fram ett bra svar på denna fråga. Vad är det för skillnad på fjädrarna bak samt fram på kombi och sedan modellerna? Förstår väl att 745 fjädrarna är starkare men det är väl ändå samma fästning osv för båda dessa fjädrar?
av Waizguy
Det går även att ha 745'ans förstärka fjädrar, i folkmun kallade; Husvagnsjädrar, på en 744. Fördelen med dessa är att man får en hög markfrigång samt att du kan lasta otroligt mycket och bakdelen kommer inte att sjunka. Nackdelen är att utan last blir det fruktansvärt hårda nedslag från vägens ojämnheter och fartgupp, vilket inte är så bra för den allmänna körkomforten. Jag kör själv med förstärkta 745 fjädrar i bak på en 744 och efter 7000mil är höjden i stort sett oförändrad och fjädrarna fortfarande hårda vilket märkts väldigt tydligt när man kör släp. Kör man inte med släp väldigt ofta eller mycket last hade jag hållit mig till originalfjädrar eller ev. gått upp till 745'ans originalfjädrar. Med original menar jag tjockleken och inte fabrikat.
Användarvisningsbild
av lennarte
Waizguy skrev:Det går även att ha 745'ans förstärka fjädrar, i folkmun kallade; Husvagnsjädrar, på en 744
Detta har jag i min 745-a och dom håller höjden fantastiskt bra. Dom monterades för typ 15 år sedan när (min svåger hade den då) vi körde till Tyskland och "bunkrade" öl, vi och sprit. Idag kör jag ofta omkring med mina verktyg (100 - 150 kg) bak och det märks ingenting. Inte ens om jag tar med mitt elverk (50 - 60 kg till) så sjunker den nämnvärt.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]