Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
Har en fundering kring kammrem och multirem. Det gäller en v70n 2004a. Min kammrem är bytt för 2000 mil sedan men vet ej om man bytt multirem för visst är det så att man byter båda remmarna när man ändå byter kammrem ? Kan en verkstad se om multiremmen är i ok skick ?
av klacken
Ofta byter man båda men ingen regel så behöver inte va bytt men syns nog om den börjar bli dålig då den får massa små sprickor med tiden.
av VolvoFrälst00
hur byter man en multirem på v70 04a.. sitter det en insex skruv spännare och vilken strl ?
av MickeM
Min har ett stort torx spår för att vrida spännaren så remmen slackas, men det kan skilja.

Notera noga hur remmen är dragen, INNAN du demonterar den.
Annars kan du fundera en bra stund när den ska dit.

Jag brukar haka av expantionskärlet och servobehållaren, och lägga undan, för lite mer plats.
(Slangar kvar på, förutom lilla slangen på expansionskärlet.)
av MickeM
I filmen vrider han med hjälp av skruven till spännrullen.
Det gjorde jag också när jag hade loss generatorn, men såg då att det finns ett torxspår för detta.

Men gör som filmen. 14mm.
Funkade för mig också.

Men lite trångt är det allt!
av VolvoFrälst00
var ute och tittade idag, visst är det trångt men jag såg ej någon 14mm bult till spännaren, sitter det ett lock över ? eller är det kanske då torx enbart som gäller. vad för strl var det på din torx ?
av MickeM
14mm skruv som säkrar själva rullen kan jag nästan garantera att du har.
Mitt i spännrullen alltså. Inte själva armen.
Vrider du på den, kommer sannolikt själva armen att röra sig istället, för att skruven rör sig.
Man vrider som att dra åt den, om jag minns rätt.
Prova får du se.
Det gjorde det för mig, och för personen i youtubefilmen.

Jag vet inte storleken på torxspåret, men ganska stor.
Aldrig använt det.
av Ceska
Visst sitter det lock på spännarrulen, dock den pilas bort lätt med skruvmejsel, torx 55 ska man ha och 4-5 mm borr för att fixera spännararmen. Torx ska vara kort variant eller spärskaftshuvud måste vara av slim modell, biltemas 1/2 torx är för långa.
av VolvoFrälst00
ceska kan man inte göra som på youtube filmen på min 04a såg enklare ut, jag behöver bara få loss toppen av remmen för att byta styrservopump, dvs dra spännrullen lite mot fronten för att slacka på remmen och pila bort toppen av remmen sedan byta pump och dra spännrullen mot fronten igen för att trä på toppen av remmen ? när man pillat bort locket sitter inte där en 14mm bult förutom t55 ?

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]