Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
#1150746
Jag har en 940 96:a,
Den har läckt kylarvätska till o från o bara ibland, skumt. Jag har noterat att expansionskärlet för vattnet gått sönder i slangnippeln nedtill, sprucken, men detta löste jag genom att flytta upp slangklämman lite. Nu såg jag att vatten även läcker lite vid slanganslutningen mellan kylaren o motorn, o det är mot kylaren det rinner lite. Jag drog åt slangklämman lite för att täta. Nu 1 v senare åker jag på motorvägen o märker att ingen kupevärme kommer, kollar p åmotortempen o ser att den är på max! (åkt bil i 5 minuter) stannar på första bästa ställe o ser att kylarslangen lossnat från kylaren. Det är själva nippeln som slangen sitter på som gått av, kanske jag drog åt slangklämman för hårt, i kombo att plasten blivit svag med åren. Det finns ca 1 cm nippel kvar men för lite för att lyckas fixera slangen ordentligt (den lossnade efter 7-8 min körning)

Så, två funderingar.
1) Byta kylare, är det enkelt? Bara muttrar upptill o ta av kablar o fläktremmen?
2) Bäst känns om jag kan modda nippeln. Kanske jag kan hitta ett plaströr o föra in 2cm i kylarhålet, och sedan sätta på vattenslangen, men tveksamt. Röret måste passa exakt så det sitter fast.
Bilagor
fix 940.jpg
fix 940.jpg (44.14 KiB) Visad 685 gånger
av Rådlös
#1150779
Byt kylare! Det är ett känt fel att plastkylarna har en begränsad livslängd. Men det kanske varierar från den ena till den andra kylaren om man vill veta åldern i siffror. På min 245 höll den i 18 - 19 år. Om du försöker att laga den och lyckas med det så går den sönder på något annat ställe om en (obestämd) tid.

Det är dyrare desto längre man kommer fr[…]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]