NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lerback
Hej,
Jag fick problem med vibrationer i motorn och fann att 2-masse svänghjulet var slut. Nu har jag fått tag på reservdelar, med nytt svänghjul och koppling.
Men jag har svårt att hitta uppgifter på åtdragningsmomentet för svänghjulet. Det skruvas med 6st M9x1.25.
Naturligtvis är skruvarna inte märkta med hållfasthetsklass, Grrr.
Är det någon som kan hjälpa mig att bringa ljus i detta?
Det är till en V50 1.6D drive från 2009.
Mvh Johan
Hej,
Vibrationerna var mera varvtalsberoende än om jag körde eller ej, ingen större skillnad av kopplingen heller. Dock tyckte jag att när det började så kändes kopplingen pulserande ryckig.
Märktes mest något över tomgång samt vid 2000 -2100 rpm.
Först tänkte jag på en spridare var kass, men det som fick mig att misstänka kopplingen var att det vibrerade även vid motorbroms.
Mvh Johan
På 2.0D så är det 48Nm på svänghjulet och 24Nm på kopplingsplattan (enligt de skrivna instruktionerna i Vida), borde vara typ samma för 1.6D (som jag minns det skall det vara nya bultar för både svänghjul och koppling).

Tänk också på att kopplingen är av typen SAC och kräver specialverktyg för att monteras (finns på ebay och biltema om jag inte har fel för mig).

Lycka till!

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

EX60

Synd att den måste servas lika mycket som en[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]