Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1130269
Jag har läst en hel del om att de uppgraderar sina strålkastare i USA med sk. Morimoto mini D2S som ger mycket bättre ljus än original öppen reflektor.

Jag skulle tro att EU knappast tillåter detta MEN är det någon som ändå gjort det i Sverige? Monteringen verkar ju väldigt simpel och man gör ingen direkt åverkan på strålkastaren.
Senast redigerad av 1 Alexas, redigerad totalt 0 gånger.
#1130274
Såhär menar du?
http://forums.swedespeed.com/showthread ... all-thread

Jag tror spontant att det blir tröttsamt att plocka ur till besiktningen varje år. V70 är ju inte direkt en uddabil där de inte vet hur det ska se ut egentligen. Särskilt om man har halogen original. Har bilen redan bi-xenon borde ju skillnaden inte bli enorm.
#1130282
Ja det är precis så jag menar SBergdahl! Jag har xenon original men är inte så nöjd med ljuset. Köpte nya lampor (visserligen xenonkungens egna märke) men tycker ändå att ljuset är för dåligt. Dessutom verkar projektorerna sprida ljuset mycket bättre ut på kanterna. Men ja så måste man byta antingen strålkastare om man köper reserv eller demontera projektorn inför besiktning.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
#1146133
Jag återupplivar denna tråden då det ska bli verklighet av planerna.

Jag har upptäckt varför ljuset är bristfälligt, och mer på ena sidan. Reflektorn är tyvär suddig/dimmig i chromet på ovansidan. Mer på passagerarsidan. Så någonting måste jag göra oavsett vad och jag tänker ge projektor-monteringen en chans. Jag ska försöka göra det snyggt och så originellt som möjligt så att bilprovningen inte blir sura.

Jag kommer beställa ett par projektorer som är en replika av typen Hella G5/E5 som ska vara riktigt grymma. Läst tester på projektorerna i fråga på bland annat HIDplanet där de lovordas rejält. De kostar 75 dollar för ett par. Till det tillkommer kåpor som borde vara perfekt för att täcka originalreflektorn och ge eftermonteringen en bra look. Kåporna kostar 11 dollar. Och jag måste köpa nya lampor också. Räkarn med att det går på runt 70 euro från Tyskland.

Så slutsumman kanske landar på runt 1500 :- för att eftermontera projektorer i den öppna reflektorn.

Det är inte alls säkert att detta går som det ska. Väldigt mycket kan gå fel/inte fungera som det är tänkt men jag tänkte åtminstone ge det en chans :)
#1146136
Här är inköpslistan:

Xenonprojektor:
https://www.aliexpress.com/item/Car-Sty ... 808bef2777

Kåpor:
https://www.aliexpress.com/item/3-0-inc ... 269.dvtknF

Lampor:
Blir antingen Osram Nightbreaker eller Cool Blue Intense D2S för lite vitare ton. Får se vad det landar på :)

Projektorerna är alltså egentligen tänkta att användas i H4-reflektorer där man eftermonterar xenon med eftermarknads-kit. Har dock pratat med säljaren och det finns inga egentligen begränsningar för att kunna användas i andra reflektorer sålänge den får plats. Dessutom behöver jag inte köpa någon ny elektronik. Bara till att använda original ballast och tändare.
#1146189
Det finns en viss chans att du klarar dig genom besiktningen eftersom V70N facelift med kurvljus har en liknande lösning och bilprovningen vet inte vad som ska sitta i din bil. Dessutom justerar om jag minns rätt inte V70N lamporna vid start så inte heller det kommer avslöja dig. Spännande projekt men ställ in lamporna NOGA. Inte mot nån vägg utan kosta på dig några hundralappar och åk till en hjälpsam verkstad och använd deras ljusprovare!
#1146844
Allt kommer dokumenteras in i minsta detalj! :)

Jag har fått två saker utrett:

1. Lamp-hållaren som sitter i original-reflektorn går enkelt att ta bort. Den sitter bara fast med 4 st skruvar. När den är ute -borde- det finnas tillräckligt med plats för projektorns bakstycke. Har jag tur kan jag alltså montera det hela utan att göra någon åverkan på originalreflektorn. Kan vara bra ifall nu bilprovningen skulle vilja klaga och jag inte hittar ett par billiga extra-strålkastare på skroten.

Bild

2. Efter lite konsultation med försäljaren har jag fått fram lite mer info om xenon-projektorn. Anledningen till att den "passar" H4-reflektorer är för att i projektorns bakstycke finns en liten skåra. Medföljer gör en bricka som passar in i den skåran på projektorn och brickan är utformad för att passas i en H4-sockel. Med andra ord gör brickan att projektorn hamnar i rätt horisontellt läge utan att behöva klödda med det manuellt, vilket jag kommer få göra. Ingen big deal, lär ta lite extra tid bara men inget omöjligt. Tänkte använda ett laser-vattenpass mot en vägg för att få horisonten bra. För själva strålkastar-inställningen sen kommer jag följa Lövets råd.

Bild
#1151178
Det börjar närma sig projektstart :D

Jag har fått hem allt förutom själva projektorerna som i fredags va på postens utrikesterminal i Sthlm. Förväntar mig leverans idag eller imorgon.

Bestämde mig för att köpa Osrams NBU D2S då de anses vara det bästa som går att hitta i xenon-väg och passar vårt fuktiga klimat bra.

Jag införskaffade även en ljusmätare så att skillnaderna i faktisk ljusstyrka ska kunna gå att fastställa med siffror och inte bara "jag tycker det är bättre".

Tänkte göra mätningar med originallyktorna först och därefter med projektorerna. Kommer ställa bilen med ett avstånd på 4 eller 5 meter från en vägg. Mätningarna kommer göras i mittpunkten och 2 meter från mittpunkten ut på respektive kant. Så får vi se resultatet :)

Bild
#1151182
Just det ja, jag kommer koppla på strömmen till solenoiden, alltså luckan som öppnar sig för helljus i projektorn, till H9-lampan. Det kommer alltså både bli så att projektorn åker upp som idag och samtidigt kommer den öppna sig. Borde ge ett betydligt mer homogent ljusflöde på helljuset än idag.
Däck dimensioner

Kanske vore bättre att återbörda l[…]

Kul! Det drar ihop sig! :-D (Tack för pake[…]

Extraljus

Är det någon som har kört med xbb […]

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]