Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena grabbar o tjejer. Var på 4 pelarlyft o bytte hjul utav gammal vana (240) lyfte jag mitt på bakaxeln på min
S70 99 årsmodell. Balkarna 2st som bakaxelen ser ut att bestå av verkar sitta fastsvetsade i några fästjärn ute vid hjulen o i de andra ändarna är det gummibussning ser det ut.

Har jag krökt något eller fucka upp hjulinställningen?. :oops:
Ser bärarmarna raka ut fortfarande? Höger bärarm sitter fast med en liten skruv och bussning på vänster sida, och tvärtom med den andra. Denna tunna ände tror jag är den svagaste delen, så känn efter så att det sitter fast fortfarande.
Svårt att säga låg på backen med en lampa o kolla utan att ha bilen upphissad visste inte riktigt var jag skulle kolla heller.
Ska kolla de små ändarna du nämner nästa vecka i samband med oljebyte då blir det tvåpelarlyft o då vet jag var jag ska lyfta. Men den känns bra på vägen när man kör. Såg inte ut som nån av dem var ihop knycklad på mitten där jag lyfte iaf vad jag kunde se men man kommer inte in under
bilen som förr markfrigången verkar vara lägre nuförtiden på alla bilar :)

Tack för tipset.
Du syftar på deltalink bärarmen låter det som. Den är byggd för att bära hela bilens bakdel i vikt och ta upp krängningar. Har svårt att tro att du kvaddat nåt beroende på vart du lyfte förstås. Ska man lyfta ibak är det bästa att lyfta i bakvagnens infästning i chassiet
Bilens vikt tas upp via fjädrarna, rakt ner i fjäderfästet och vidare ner via hjulet, knappast mitt på deltalinken.
Du kan med fördel lyfta på bärarmen vid fjäderfästet RAKT under fjädern precis innanför hjulet eller på den förstärkta delen av bottenplattan där baxaxeln är infäst.

Lyfter du mitt på deltalinken vilar bilens vikt på främre delen av bakaxelinfästningen bussningar vilket de inte är avsedda för.
Ja, hur deltalinken är konstruerad och fungerar har ju redan blivit väl förklarat. Vikten av bilen tas upp nästan helt ute vid hjulen, och att flytta tyngdpunkten från den delen till rakt i mitten blir ju inge bra.

En S70 väger inte så mycket bak, och deltalinken är rätt grov i godset, och bör således klara av att vila i mitten. V70 har ju exakt samma deltalink, och V70in väger mer bak... Men, det är som sagt uträknat med belastningen ute vid hjulen(eller fjädrarna, för att vara petig).

Med det sagt så tror jag inte det är någon fara, den här gången.
Men, gör inte om det fler gånger, för så starkt tror jag inte det är :) Hissa vid infästningarna till bakvagnen, eller fjäderskålarna, istället. Ska även finnas en förstärkning på reservhjulsbaljan man ska kunna hissa i men.... Det känns inte optimalt i mina ögon :P
Tack för svaren. jo jag brukar lyfta rakt under fjädrarna bak eller på bakvagnens infästning.
Det pinsamma är att jag råka glömma mig den här gången var ett par år sedan jag bytte själv på den här bilen.
Ska kolla igenom allt i nästa vecka o hoppas man klarat sig.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.

Jag tittade nu på bilder på bagageutry[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&a[…]