Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tiasnilsson
Har en S70 som jag fått lite spännande bekymmer med.
Motorlampa började att lysa och då läste jag ut felkoder med en OBD scanner. Den pekar på den främre lambda sonden. Minns inte felkoden, men bank 1 var det i allafall.
För säkerhetsskull så är sensor urplockade och rengjorda och även kontakter sprayade.
Det går att rensa felkoden, antingen med OBD scannern eller lyfta polen på batteri eller säkringen.
När det är gjort kan man starta och köra bilen, 4-5 gånger, sen tänder den motorlampan igen.
Har fått för mig att det är värmningen på den främre sensorn som klabbar och att det är en Denso sensor, kablarna är 2 svarta en vit och en blå.
Behöver alla tips och idéer vad det skulle kunna vara innan jag ger mig på att försöka få tag i nya sensorer, dom är ju inte helt gratis.
av volvov702002
samma felkod på min 850 -95 ett tag sedan, gick släcka i början och kunde hålla sej flera månader, i slutet tändes det så fort tändningen slogs på. Bara beställa nytt inget annat att göra.
beställde på volvo.
av TobbeViktor
Vad sa felkoden då? Den sa knappast bara "fel främre lambdasond".
Skulle tippa på att koden sa något i stil med "Long term fuel trim, upper limit" t.ex.
Det absolut vanligaste orsaken till att det kommer en felkod på lambdan, är att den inte klarar att reglera inom sitt område. Beror oftast på ett läckage av luft eller vakuum på insugssida eller ett avgasläckage.
Du behöver iaf en bättre avläsning än så, och inte bara börja byta sonder.
av MickeM
Håller med förgående!
Spring nu inte och köp en lamdasond och byt, bara så där.
Forska ordentligt i felkoden/erna
Vakuumläck och avgasläck är ofta orsaken.

Felande uppvärmning är vanligaste orsaken till byte, och orsakas inte av annat än just felande uppvärmning, eller möjligen glapp i kablaget

Kolla bara så det är sond 1, eller sond 2.
Surt att byta fel.
Exakt samma nummer på nya sonden är oerhört viktigt.

Det finns bara bank1 på dessa bilar. Dvs samma katalysator för alla cylindrar, så det säger inget.
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]