Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla

Har en 850 97:a, där jag nu rätt plötsligt inte får någon varmluft till kupén, har ECC.

Motortemperaturen indikerar rätt och jämn temperatur.
Kupéfläkten går som den skall.
Jag har testat att vrida reglagen på ECC till alla lägen och känner att luften fördelas dit den skall, spjällen verkar alltså fungera, men luten är alltjämt kall.

Efter att ha sökt runt här föreslås att spola igenom värmepaketet ifall det täppt igen.

Men det nämns ibland också ett spjäll som skall leda luften igenom värmepaketet (var luft) eller förbi det (kall luft), men jag hittar inte det i min Haynes bok. Är misstänksam att det skulle kunna vara något sådant då jag tidigare haft problem med sprucken spjällaxel som resulterade i kalla fötter.

Så innan jag ger mig på att spola värmepaketet, är det någon som vet om det finns ett spjäll för att styra luften igneom/förbi värmepaketet, och vart det i såna fall sitter.

I Haynes anges 5 spjäll: Värme förare, Värme passagerare, Defrost/fot, Ventilation och Recirkulation. Trodde att "Ventilation" kunde vara spjället som styr luft igenom/förbi värmepaketet men efter att ha lossat verkar det reglera luften till mittutblåsen.

Tack på förhand
/axel
Användarvisningsbild
av taxi
Det första spjället du skriver om, "värme förare/passagerare", är det som felar. Jag avundas dig inte, spjällmotorproblem brukar resultera i stress och högt blodtryck.
Kan ju föralldel också vara kupésensorn som är alldeles igensatt av damm.Lite försiktig dammsugning/tryckluft på burk där är inte fel. Var tokförsiktig med den bräckliga sensorn innanför bara.
Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]