Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
dissonans skrev:30 000 för 18 000 mil inklusive kamremsbyte är väl inte dyrt? Mindre än två kronor milen för service.
Nej tycker inte jag heller. Länkade mest för att kanske några är intresserade att se. De som har lägst pris på service,har nog desto mer på reparationer,i listan
Användarvisningsbild
av wissel
:shock: Tycker ni det är OK med 2:- per mil i SERVICEkostnad ?????
Det är käpprätt åt pipsvängen, vad anser ni då är service??
Oljebyte, Filterbyte Luft/olja/Kupé, per 2000 mil,
T-stift byte 6000/mil.
Resten är "Luft" ????
:shock:
av Schmoyoho
"Priserna som redovisas är genomsnittspriser för anslutna verkstäder inom en 10 mils radie från Stockholm."
Många av de priserna jag fått höra här på forumet har varit långt över vad jag betalat på en aukt. verkstad i en mindre stad i norr. Spola automatlåda 3200 kr vs 4500 kr i stockholm är en sak jag kan dra till minnes. 40% prispåslag.

wissel: Kostnaden är beräknad på 1500 mils serviceintervaller = 20 service:ar på 30k mil. Det är en kamrem, vattenpump?, multirem och spännare, ett flertal tändstiftsbyten, 20 luftfilter, 20 oljebyten och 10-20 multifilter (minns inte intervallet på dem). Orkar inte räkna ihop allt eftersom priserna är så pass olika men som jämförelse fick jag tändstift, multirem och spännare bytt på förra servicen utöver standardgrejerna och prislappen i slutändan var närmare 11000 kr. Min bil har dock bara gått 11000 mil så bara det är ju 1 kr/mil i service, ej inräknat de föregående nio.
av Mwi
Lasingoo har gjort prisjämförelsen hos sina anslutna verkstäder, Hedin bil är den enda märkesverkstaden (de säljer bl.a. Kia) resten är allbilsverkstäder, så sammanfattningsvis. Det blir visst dyrt att serva hos deras anslutna företag, så gå till märkesverkstaden och spar pengar.
Användarvisningsbild
av wissel
Lägger man dessutom på usla framvagnar på Volvo med ideliga spindelledsbyten, Bärarmar, Lamdasonder urusel P-bromskonstruktion, Gasspjäll(Historia) DIM problem !!!! Detaljer som "skulle" hålla bilen ut...vilket det gjorde fram till 70 talets slut.
Bilia som skiter på såväl Volvo Cars som Volvoägare i gemen ja då får vi säkert någon krona till per mil....
Användarvisningsbild
av wissel
Lucif3r skrev:... Och jag böt kamrem, vattenpump, multirem, glykol, olja, tändstift och bränslefilter för ca2500 :roll:
Hemma i garaget ;-)
Min senaste service gick på 694:-, Totalt med Olja, filter o GDS hyra på Q8 i Handen.
av Schmoyoho
wissel skrev:Lägger man dessutom på usla framvagnar på Volvo med ideliga spindelledsbyten, Bärarmar, Lamdasonder urusel P-bromskonstruktion, Gasspjäll(Historia) DIM problem !!!! Detaljer som "skulle" hålla bilen ut...vilket det gjorde fram till 70 talets slut.
Bilia som skiter på såväl Volvo Cars som Volvoägare i gemen ja då får vi säkert någon krona till per mil....
Nästan alla sakerna du nämner är ju typfel på just P2:orna. P3:orna har ofta elektrisk handbroms, inga fel på gasspjäll eller DIM och en bättre framvagn. Bakre bärarmsbussningarna brukar paja men det är väl det enda större typfelet jag kan komma att tänka på i sammanhanget. Haldex- och automatlådeolja är väl saker jag spontant kan komma att tänka på som inte är livstidsgrejer trots att de kallas det.

Skiljer nog mycket mellan olika verkstäder också, jag har nästan bara bra erfarenheter.
Trasig ABS givare, men var?

läste ut min grannes V40 med min iCarsoft CR […]

Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen nån minut med a[…]

Jag har nyligen köpt en Volvo v70n 2,4d fr&ar[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]