PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Fick tummen ur igår att åtminstone börja kika på monteringen av den "nya" styrsnäckan i amazonen men gick bet ganska snabbt. Har beställ en ny nedre packbox (där pitmanarmen sitter) på inrådan från någon här men när styrsnäckan nu hunnit ligga upp-och-ned ganska länge har jag märkt det även läcker från den övre packboxen så en sådan ska jag också beställa.

Men till saken: måste jag demontera hela alltihopat för att komma åt att byta packboxarna? Har fått för mig det är omständligt så om jag inte måste... Jag har försökt få bort den nedre utan resultat. Bräckjärn har jag läst om när det gäller växellådor men då har man ju drivaxeln borta; i mitt fall sitter ju ingående/utgående axel kvar i vilket fall. Eller kan jag köra med styrsnäckan utan att byta övre packboxen tror ni? Nedre läcker inte men jag har ju ny liggandes. På nuvarande styrsnäckan sitter det typ en filtring på rattstången närmast snäckan, vet inte om det är något substitut för att behöva byta över packboxen eller något taffligt försök att dölja läckage?
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det filt ska den "bara" oljas in (om den är oskadad), så funkar det. Filtpackningar torkar när det står oanvänt (samma problem som vevaxeltätningarna), men brukar tätna när dom får olja. Du ska inte behöva ta isär något för att byta tätningarna, men en ordentlig rengöring (putsa riktigt rent) av utgående axeln och fyll fett i packboxen innan du stoppar tillbaka den. Den gamla packboxen kan vara med stålkant ytterst och då kan det sitta ordentligt. Det brukar hjälpa om man i en sida knackar in den och sedan bryter ut den i motsvarande önde. Skruva inte fast armen som p-ändarna sitter i förrän det absolut sista du gör, så du vet att styväxeln är i absolut mittläge. Är den nya packboxen med stålkant ska den limmas med något packningsklister eller liknande.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]