Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av per740
Hej,
Det ena stålbandet som håller bränsletanken har rostat av och jag har lyckats skruva bort de gamla resterna samt skaffat ett nytt. Jag hakar på det nya i framänden och drar i fästbulten bulten några varv. Försöker sedan få hålet i bandets bakre ände över bulten som pekar snett nedåt i tankens bakände - går inte, fattas typ en centimeter!
Inlägg på brickboard säger att det är svårare på 740 än 940 och att det inte finns någon marginal att lyfta tanken. Istället har någon lyckats genom att lossa och sänka den konsol som fäster tankbanden mot karossen i bakändan (se nedan). Känns tveksamt då jag har typ 1/2-3/4 full tank och all belastning måste ligga på konsolen, dess rostiga bultar, och det sista bandet av osäker kondition, men kanske funkar om man stödjer under tanken med träkloss på en domkraft?

Är det någon som lyckats få dit tankbandet på annat sätt utan tillgång till lyft?

"I did bend the strap to fit the tank but that did not give enough clearance. The image of the rear end of the strap for a 940 in the faq shows the strap as running up the back side of the tank to bolt vertically to the understructure of the car. So the installation is easy: bolt up the front end, then do the back end. The bolt is long enough to get it started with ease. Tightening it up pulls the strap taut. The back setup on the 740 is different. The strap is shorter. But there is a L-bracket bolted to the understructure that runs down the side of the tank. At the end of that bracket is a horizontal bolt that faces rearward. Unless the L-bracket is loosened (ie lowered), there is no way to get the strap over that bolt when the front end of the strap is bolted. And there is no way to pull the strap forward with enough tension to bolt the front if the back is bolted first. Solution: lower the L-bracket first, bolt the front, bend the back end of the strap over the L-bracket bolt and tighten, then take up the slack by tightening (raising) the L-bracket. Harder to describe with no pic. And faster to do than to describe!"
Användarvisningsbild
av lennarte
En lite längre skruv?? Man kan skruva "ihop" det med en längre skruv och om den blir för lång byta mot en kortare. Det är lättare när man "fixerat" allt på plats att få originalskruven att räcka till. Har inte bytt på Volvo men ett tag byttes det bensintank (och/eller tankband) i "parti och minut" på Ford, Opel, VW, m.m innan plasttankarna blev mer allmänna.
av per740
Tack för tipsen! Svetstången ska alltså Vara ganska liten så att man kan nypa fast den i bandet bakom hålet i bandet så att man får mothåll mot flärpen som bandet dras igenom när man spänner?
av per740
Nu är bandet på plats med hjälp av svetstången! (Biltemas minsta, 121027). Fick bäst mothåll mot bulten som håller konsolen som bandet dras igenom. Dock satt bandet med ganska mycket slack mitt under tanken. Tog bort och bockade bandet i nivå med tankens bakkant, blev bättre men inte perfekt, blev en liten glipa mellan band och tankbotten i den bakre delen. Så länge bandet sitter på plats så ramlar ju inte tanken ned så det lär väl mest vara estetiskt...
Tack för tipsen!
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]