Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jeg synes at kjørecomputeren min er vel unøyaktig når det gjelder gjennomsnittsforbruk, typisk så viser den 0,5-1l/100km feil.
Jeg nullstiller alle data når jeg fyller bensin, så målingene er gjennomsnittet for den aktuelle fyllingen.

Det er ikke noen alvorlig feil, men jeg har for vane å regne ut gjennomsnittsforbruket ved langkjøring og finner det irriterende at det er så store forskjeller mellom vist og utregnet verdi.
Beste langkjøringsresultat er forresten 5,95l/100km, mens computeren viste 5,3l/100km.

Hvor stor missvisning er vanlig?
Användarvisningsbild
av Volvov40
Jadu på min är det också så.. den viser feil syns jeg men kan alikevell köre mye lengre en vad det står.. Men min bil drar också veldig mye bensin..
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Min visar helt korrekt, i.a.f om man antar att trippmätaren är korrekt(nån gång ska jag testa med GPS:en för att se om den stämmer). På min V70 visar trippen 10% för lite med sommardäcken, fast då har jag å andra sidan en skum däckdimension.
av flopp
Jag har oxå problem med min medelförbrukning och massa annat i färddatorn.

Jag har uppdaterat software i den nu, så vi får se om det blir bättre.

Jag hade följande problem:
Bensinmätare fel
km->0, kunde köra längre än vad den skrev
medelförbrukning, ca 0,5l/100km för lite
tanklampan började lysa tidigt

Återkommer med info efter att jag testat detta lite
av Knuty
Oppgrader softwaren. :)
Användarvisningsbild
av NorskV40
Kan hvilket som helst Volvo-verksted oppdatere softwaren i min V40?
Jeg har tidligere blitt fortalt at man ikke kan oppdatere softwaren i X40 slik som i X60/70/80/90, men det stemmer alså ikke?
av flopp
Jag har tankat första gången nu, sedan uppdateringen.

Medelförbrukningen stämde inte. Enligt datorn 0,76 min beräkning 0,8.

km->0 visade 55km, inte hel fel kanske.

Jag kunde tanka 50,7 liter när lampan började lysa, enligt Volvo så ska man tanka mellan 45-50 liter efter en uppdatering när lampan börjar lysa.

Jag själv tycker detta är konstigt, med tanke på att bensintanken rymmer 60 liter och reserven 7 liter?

Jag ska ringa Volvo imorgon måndag och se vad dom svarar.
av flopp
Volvo ville inte ta på sig felet.

Jag lämnade in min bil på Rejmes i Halmstad, han jag pratade med hade missuppfattat mig, han trodde jag bara menade bensinmätaren.

Jag hade nämnt att jag hade fel på mätaren OCH medelförbrukningen, nu kunde han ändra medelförbrukningen eller om det var förbrukningen mellan -10.973% och +10.973%, för "bara" 250 kr till, och då bjöd han på arbetet, WOW. Jag hade betalt 600 kr innan, för ingenting. Mätaren är den samma som innan.

SÅ om du har fel på mätaren sig det tydligt för det är inte samma mjukvara som medelförbrukningen, enligt Rejmes i Halmstad.
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]