Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Att slå på ena kanten ger ju inget då pluggen ligger emot en flänskant. Borra och bända loss funkar. Spånet hamnar ju på utsidan, det lilla som kommer innanför är försumbar.
Användarvisningsbild
av Frrla
Okej då får jag göra så.
Tänkte inte precis i Ytter-kanten. men men. :wink:

Har sett någon som klappa till så, på en frysplugg när motorn låg på backen, då böjde den sig och ramlade ut. men risken är ju att man knäcker själva blocket. vet några som slagit lite lätt med en hammare och de verkar gå hål ganska lätt...
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns i huvudsak 2 modeller av frostplugg (som egentligen är en felaktig benämning) Tidigare modeller av Volvo har alltid använt modellen som "Amarace" beskriver. Jag är nästan helt säker på att den sitter på "min" Volvo (-88B) men senare modeller (940??) har den modell som man slår in i kanten (hålet har släta kanter) på så "viker" sig pluggen så man kan dra ut den med en polygrip eller liknande Nästan alla andra biltillverkade har alltid haft denna modell.
Den första modellen är ju en "välvd" bricka som bottnar mot kanterna i hålet och "expanderar" när man slår med hammare i mitten på den. Den andra modellen är mer som ett "rör med botten", eller som ett lock till en snusdosa ungefär som bara knackas försiktigt på plats. Jag brukar i båda fallen använda Permatex nr.3 som tätningsmedel innan jag knackar i dom. Värmarelementet till den första modellen har (oftast i alla fall) en o-ring som tätar medans den senare modellen är svagt konisk och "bara" knackas på plats. Är det bara ordentligt rent behövs egentligen inget tätningsmedel. Namnet frostplugg kommer kanske av att dom brukar lossna och trilla ut om motorn har för lite frostskydd och det börjar frysa till is (kan även lossna om motorn kokar ordentligt), men hålen i blocken är för att kunna få ut all gjutsand vid tillverkningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Bilderna är inte från samma motor, men pluggarna syns tydligt. På den nedre bilden syns även avtappnings/renspolningsnippeln (som vi diskuterat tidigare på forumet) tydligt snett nedanför/bakom den bakre pluggen
B23v.jpg
B23v.jpg (54.02 KiB) Visad 793 gånger
B23h.jpg
B23h.jpg (69.48 KiB) Visad 2449 gånger
av Amarace
Lennart, en bild på en B23 visar inte hur en B21 ser ut ;) B21 har inga pluggar på insugssidan. Varför vet jag dock inte
Användarvisningsbild
av Frrla
ett mysterium för grabbarna att fundera på kanske? ;)

aja nu har jag borrat och sprätt ut pluggen-satt i värmare. supernöjd över mina kabeldragningar (NOT). tur de är bruksbil..
man ska inte ha oljetrycksmätare 0-10bar, 80amp generator och blockvärmare på samma ställe som oljefiltret sitter......

Å är inte den nedersta en 230?

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]